Page 12 - Poradnik metodyczny kl 5 SP
P. 12
WPROWADZENIE
Odczytanie opowiadania.
„Afrykańskie przysłowie mówi: «Każdego ranka w Afryce budzi
się lew. Wie, że musi biec szybciej niż gazela, aby ją złapać i zabić albo
też zdechnie z głodu. Każdego ranka w Afryce budzi się gazela. Wie,
że musi biec szybciej niż lew albo też postrada życie».
Każdego ranka, kiedy się budzisz, nie zastanawiaj się, czy jesteś
lwem, czy gazelą, lecz zaczynaj biec.
Nigdy nie trać nadziei, bez względu na sytuację w jakiej się znala-
złeś. Nie poddawaj się, lecz spróbuj znaleźć jakieś wyjście”.
(B. Ferrero, Ważna róża, Warszawa 1999)
– Jaką prawdę zawiera to opowiadanie?
Rozmowa kierowana na temat wysłuchanego opowiadania, wyja-
śnienie sensu opowiadania.
Metoda „słoneczko”.
Umieszczenie na tablicy planszy ze słowem:
NADZIEJA
Uczniowie zapisują na kartce samoprzylepnej swoje skojarzenie
i umieszczają promieniście wokół planszy.
Podsumowanie pracy uczniów.
Nadzieja jest jedną z cnót Boskich obok wiary i miłości. Pomaga
człowiekowi przezwyciężyć wszystkie trudności.
(Zeszyt ćwiczeń – ćw. 1)
ROZWINIĘCIE
Odczytanie tekstów z Pisma Świętego.
„Ja sam muszę teraz pójść drogą, którą idą wszyscy, a wy zrozum-
cie to całym sercem i całą duszą swoją, że ze wszystkich wspaniałych
obietnic, które dał wam Pan, Bóg wasz, ani jedna nie zawiodła: wszyst-
kie wam się spełniły; żadna z nich nie okazała się próżna” (Joz 23,14).
22