Page 8 - Poradnik metodyczny kl 5 SP
P. 8

Wydarzenia zbawcze omawiane są również w kontekście roku litur-
                gicznego (dział 8). Zasadniczym tekstem źródłowym z Nowego Testa-
                mentu w klasie V jest Ewangelia wg św. Mateusza.
                    Wprowadzone postaci biblijne i wydarzenia z ich życia pełnią rolę
                wzorców osobowych: postaw wiary i moralności, stanowiących dro-
                gowskazy dla poszukiwań wzorów dla własnego życia ucznia. Należy
                je naśladować i z ich wyborami się identyfikować w pracy nad wła-
                snym  charakterem.  Ułatwia  to  katechizowanym  świadome  wejście
                w przymierze z Bogiem i pozwala im odpowiedzieć na Jego wezwa-
                nie  życiem  w  świetle  wiary.  Wymiar  biblijno-teologiczny  progra-
                mu klasy V związany jest z wydarzeniami, faktami, osobami Starego
                Testamentu oraz z osobą i posłannictwem Jezusa Chrystusa jako Tego,
                w którym Bóg Ojciec umiłował  człowieka. Z wymiarem biblijno-teo-
                logicznym związany jest wymiar egzystencjalny podejmujący ważne
                na  tym  etapie  rozwojowym  poszukiwania  miłości  i  dobra.  Istnieje
                zapotrzebowanie na poznanie prawdy i zasad, według których moż-
                na układać swoje życie. W życiu ucznia dokonuje się przechodzenie
                od moralności przyjmowanej od dorosłych do moralności z własnego
                przekonania, od heteronomicznej do autonomicznej. Pojawia się przy
                tym niepewność ocen moralnych. Działania edukacyjne winny sprzy-
                jać budowaniu własnej postawy wobec Boga, dając poczucie bezpie-
                czeństwa, jak i wyrażania własnych opinii.
                    Funkcja  ewangelizacyjna  katechezy  jest  realizowana  poprzez
                przypominanie i wyjaśnianie wydarzeń biblijnych Starego Testamen-
                tu, będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podsta-
                wowych  prawd  wiary,  motywowanie  ucznia  do  nawrócenia  i  zmia-
                ny  życia  wzorem  bohaterów  biblijnych  oraz  wskazywanie  wartości
                modlitwy,  lektury  Pisma  Świętego,  liturgii  i  sakramentów.  Ponad-
                to katecheza, prezentując sytuacje z Ewangelii, zmierza do obudze-
                nia  w  katechizowanym  zainteresowania  Osobą  Jezusa  Chrystusa,
                Jego nauką, działalnością i misją. Stopniowe poznawanie Jezusa pro-
                wadzi do odkrywania prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowa-
                nia Go, kroczenia Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji.
                Nauczanie religii w klasie V pomaga w odczytywaniu i wyjaśnianiu
                wiary  w  Boga  oraz  jej  aplikacji  w  życiu  codziennym.  Uczeń  w  tym
                wieku  łatwo  identyfikuje  się  z  bohaterami.  Wychodząc  naprzeciw
                tym  zainteresowaniom,  lekcja  religii  powinna  dostarczać  wzor-
                ce  osobowe,  przykłady  konsekwencji  życia  wiarą.  Postaci  biblijne


                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13