Page 8 - Poradnik metodyczny kl 5 SP
P. 8
Wydarzenia zbawcze omawiane są również w kontekście roku litur-
gicznego (dział 8). Zasadniczym tekstem źródłowym z Nowego Testa-
mentu w klasie V jest Ewangelia wg św. Mateusza.
Wprowadzone postaci biblijne i wydarzenia z ich życia pełnią rolę
wzorców osobowych: postaw wiary i moralności, stanowiących dro-
gowskazy dla poszukiwań wzorów dla własnego życia ucznia. Należy
je naśladować i z ich wyborami się identyfikować w pracy nad wła-
snym charakterem. Ułatwia to katechizowanym świadome wejście
w przymierze z Bogiem i pozwala im odpowiedzieć na Jego wezwa-
nie życiem w świetle wiary. Wymiar biblijno-teologiczny progra-
mu klasy V związany jest z wydarzeniami, faktami, osobami Starego
Testamentu oraz z osobą i posłannictwem Jezusa Chrystusa jako Tego,
w którym Bóg Ojciec umiłował człowieka. Z wymiarem biblijno-teo-
logicznym związany jest wymiar egzystencjalny podejmujący ważne
na tym etapie rozwojowym poszukiwania miłości i dobra. Istnieje
zapotrzebowanie na poznanie prawdy i zasad, według których moż-
na układać swoje życie. W życiu ucznia dokonuje się przechodzenie
od moralności przyjmowanej od dorosłych do moralności z własnego
przekonania, od heteronomicznej do autonomicznej. Pojawia się przy
tym niepewność ocen moralnych. Działania edukacyjne winny sprzy-
jać budowaniu własnej postawy wobec Boga, dając poczucie bezpie-
czeństwa, jak i wyrażania własnych opinii.
Funkcja ewangelizacyjna katechezy jest realizowana poprzez
przypominanie i wyjaśnianie wydarzeń biblijnych Starego Testamen-
tu, będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podsta-
wowych prawd wiary, motywowanie ucznia do nawrócenia i zmia-
ny życia wzorem bohaterów biblijnych oraz wskazywanie wartości
modlitwy, lektury Pisma Świętego, liturgii i sakramentów. Ponad-
to katecheza, prezentując sytuacje z Ewangelii, zmierza do obudze-
nia w katechizowanym zainteresowania Osobą Jezusa Chrystusa,
Jego nauką, działalnością i misją. Stopniowe poznawanie Jezusa pro-
wadzi do odkrywania prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowa-
nia Go, kroczenia Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji.
Nauczanie religii w klasie V pomaga w odczytywaniu i wyjaśnianiu
wiary w Boga oraz jej aplikacji w życiu codziennym. Uczeń w tym
wieku łatwo identyfikuje się z bohaterami. Wychodząc naprzeciw
tym zainteresowaniom, lekcja religii powinna dostarczać wzor-
ce osobowe, przykłady konsekwencji życia wiarą. Postaci biblijne
8