Page 9 - Poradnik metodyczny kl 5 SP
P. 9
należy ukazać jako wzorce zawierzenia i odpowiedzi na Boże wezwa-
nie. Przekazywane normy religijno-moralne winny być zawsze łączo-
ne z przekazywanym misterium i jako z niego wypływające, a akcent
położony na stronie pozytywnej.
Zapotrzebowanie na pogłębienie wiedzy religijnej i jej systema-
tyzację nauczanie religii winno realizować przez podawanie i pogłę-
bianie wiadomości religijnych, zmierzać do ich systematyzacji, hierar-
chizacji, budzić zainteresowania problemami religijnymi, kształtować
umiejętności. Pomocne w realizacji tych zadań okazują się zarówno
metody podające, jak i poszukujące, motywujące. Służą one kształto-
waniu umiejętności. Zwiększeniu ich skuteczności sprzyja połączenie
z metodami pracy z obrazem, środkami audiowizualnymi, tym bar-
dziej, że w pierwszej fazie ucznia charakteryzuje jeszcze myślenie
konkretno-obrazowe. Tematyka roku wskazuje na metody biblijne,
uzdalniające do umiejętnego korzystania z tekstów i ich interpretacji
oraz odnajdywania własnych sytuacji, metody pracy z tekstem oraz
metody problemowe. Podjęciu funkcji wtajemniczenia będą sprzyja-
ły metody liturgiczne i medytacyjne. Ważne jest aktywizowanie uwa-
gi przez urozmaicone treści nauczania i różnorodność stosowanych
metod.
Mam nadzieję, że przygotowany zgodnie z powyższymi założenia-
mi podręcznik posłuży jako dobra pomoc do przygotowania katechez
w klasie V szkoły podstawowej. Na trud realizacji programu, wynika-
jący z przyjętej misji apostolskiej, wszystkim katechetom życzę wielu
łask Bożych. Szczęść Boże!
Ks. Stanisław Łabendowicz
Radom, 30 marca 2020 r.
9