Page 19 - Katechizm_2LO_2022
P. 19
4 Drogi poznania Boga — W ubiegłym roku szkolnym, na jednej z katechez, rozmawialiśmy 21
I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI
I
wprowadzenie w myśl
o św. Tomaszu z Akwinu, który żył w latach 1225-1274. Dziś poznamy jego
myśl teologiczno-filozoficzną na podstawie dzieł napisanych przez niego
św. Tomasza z Akwinu
oraz o nim. Pisma Tomasza są bardzo liczne. Przede wszystkim pozostawił
trzy wielkie dzieła: Komentarz do Sentencji Piotra Lombarda, Sumę filozo-
Niech moja droga do Ciebie będzie prosta, ficzną, Sumę teologiczną. Święty Tomasz był nie tylko genialnym filozofem
pewna i doskonała aż do końca. i teologiem, ale także mistykiem i poetą. Świadectwem tego są skompono-
Rozmawiamy o życiu (św. Tomasz z Akwinu) wane przez niego hymny (np. Zbliżam się w pokorze) ku czci Najświętszego
Sakramentu, które do dziś obecne są w praktyce liturgicznej Kościoła.
„(...) Tomasz z Akwinu urodził się w XIII wieku w zamku nieopodal Rzymu.
Przyszedł na świat w ciekawych czasach. To wtedy pojawiły się takie wynalaz-
ki jak: okulary, busola z podziałem Słowa klucze
skali na 360 stopni i zegar mecha- Dowód kosmologiczny — dowód z obserwacji kosmosu — świata.
niczny. Rozpoczynała się epoka
geograficznych odkryć i podróży. Dowód antropologiczny — dowód z obserwacji człowieka, jego życia we-
Jednym słowem, życie wydawało wnętrznego, psychiki.
się bardziej interesujące niż kiedyś.
Tomasz był człowiekiem ciekawym Odkrywamy Słowo Boże
świata. Był człowiekiem wierzą-
cym, ale uważał, że między wiarą Bóg, stwarzając człowieka na swój obraz, wpisał w jego serce pragnienie
poznania Go. Ze swej natury i powołania człowiek jest zdolny do wejścia
a tym, co odkrywają uczeni, nie ist- w relacje z Bogiem.
nieje żadna sprzeczność. Mało tego,
twierdził, że rozumem można po- Święty Paweł, pisząc do Rzymian, daje biblijną podstawę takiej nauki:
znawać nie tylko świat, lecz także
Boga. „(...) od stworzenia świata niewidzialne Jego (Boga) przymioty — wiekuista
— Czy to znaczy, że Boga można Jego potęga oraz bóstwo — stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła
zrozumieć? — zapytała nauczycie- (...)” (Rz 1,20).
la Zuza. Człowiek może za pomocą naturalnego światła rozumu poznać w pewny
— Tomaszowi z Akwinu chodziło sposób swojego Stwórcę.
o to, że oglądając otaczający nas
świat, możemy dojść do przekona-
nia, iż Bóg naprawdę istnieje. Mo-
żemy też domyślać się, jaki On jest.
— Bo to jest tak (...) kiedy widzisz,
że świat jest poukładany i wszyst-
ko pasuje w nim do siebie jak w ja-
kiś puzzlach, możesz się domyślać,
Bartolomé Esteban Pérez Murillo, św. Tomasz z Akwinu iż musiał go stworzyć ktoś mądry.
— Masz rację — powiedział Chmura — jednak z drugiej strony są takie sprawy,
których nie da się zrozumieć. To są sprawy objawione. Tomasz uważał, że po-
winniśmy po prostu w nie uwierzyć!” (Ł. Henel, Lekcja filozofii. Od Sokratesa
do Heideggera..., Kraków 2009, s. 78-79).