Page 19 - Katechizm_2LO_2022
P. 19

4  Drogi poznania Boga —   W ubiegłym roku szkolnym, na jednej z katechez, rozmawialiśmy   21
                                                        I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI
                                                        I



 wprowadzenie w myśl
              o św. Tomaszu z Akwinu, który żył w latach 1225-1274. Dziś poznamy jego
              myśl teologiczno-filozoficzną na podstawie dzieł napisanych przez niego
 św. Tomasza z Akwinu
              oraz o nim. Pisma Tomasza są bardzo liczne. Przede wszystkim pozostawił
              trzy wielkie dzieła: Komentarz do Sentencji Piotra Lombarda, Sumę filozo-
 Niech moja droga do Ciebie będzie prosta,   ficzną, Sumę teologiczną. Święty Tomasz był nie tylko genialnym filozofem
 pewna i doskonała aż do końca.  i teologiem, ale także mistykiem i poetą. Świadectwem tego są skompono-
 Rozmawiamy o życiu  (św. Tomasz z Akwinu)  wane przez niego hymny (np. Zbliżam się w pokorze) ku czci Najświętszego
              Sakramentu, które do dziś obecne są w praktyce liturgicznej Kościoła.
 „(...) Tomasz z Akwinu urodził się w XIII wieku w zamku nieopodal Rzymu.
 Przyszedł na świat w ciekawych czasach. To wtedy pojawiły się takie wynalaz-
 ki jak: okulary, busola z podziałem   Słowa klucze
 skali na 360 stopni i zegar mecha-  Dowód kosmologiczny — dowód z obserwacji kosmosu — świata.
 niczny. Rozpoczynała się epoka
 geograficznych odkryć i podróży.   Dowód antropologiczny — dowód z obserwacji człowieka, jego życia we-
 Jednym słowem, życie wydawało   wnętrznego, psychiki.
 się bardziej interesujące niż kiedyś.
 Tomasz był człowiekiem ciekawym   Odkrywamy Słowo Boże
 świata. Był człowiekiem wierzą-
 cym, ale uważał, że między wiarą   Bóg, stwarzając człowieka na swój obraz, wpisał w jego serce pragnienie
             poznania Go. Ze swej natury i powołania człowiek jest zdolny do wejścia
 a tym, co odkrywają uczeni, nie ist-  w relacje z Bogiem.
 nieje żadna sprzeczność. Mało tego,
 twierdził, że rozumem można po-  Święty Paweł, pisząc do Rzymian, daje biblijną podstawę takiej nauki:
 znawać nie tylko świat, lecz także
 Boga.       „(...) od stworzenia świata niewidzialne Jego (Boga) przymioty — wiekuista
 — Czy to znaczy, że Boga można   Jego potęga oraz bóstwo — stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła
 zrozumieć? — zapytała nauczycie-  (...)” (Rz 1,20).
 la Zuza.    Człowiek może za pomocą naturalnego światła rozumu poznać w pewny
 — Tomaszowi z Akwinu chodziło   sposób swojego Stwórcę.
 o to, że oglądając otaczający nas
 świat, możemy dojść do przekona-
 nia, iż Bóg naprawdę istnieje. Mo-
 żemy też domyślać się, jaki On jest.
 — Bo to jest tak (...) kiedy widzisz,
 że świat jest poukładany i wszyst-
 ko pasuje w nim do siebie jak w ja-
 kiś puzzlach, możesz się domyślać,
 Bartolomé Esteban Pérez Murillo, św. Tomasz z Akwinu  iż musiał go stworzyć ktoś mądry.
 — Masz rację — powiedział Chmura — jednak z drugiej strony są takie sprawy,
 których nie da się zrozumieć. To są sprawy objawione. Tomasz uważał, że po-
 winniśmy po prostu w nie uwierzyć!” (Ł. Henel, Lekcja filozofii. Od Sokratesa
 do Heideggera..., Kraków 2009, s. 78-79).
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24