Page 22 - Katechizm_2LO_2022
P. 22

24        I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI                                                                                                               I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI




              Dowód „z celowości rzeczy”
             „Piąta droga wzięta jest  z kierowania wszechświatem, widzimy bowiem,
             że pewne rzeczy pozbawione rozumu, mianowicie ciała naturalne, działają
              dla jakiegoś celu. To widoczne jest z tego, że zawsze, albo bardzo często,
             w ten sam sposób działają, aby dojść do tego, co jest najlepsze. Stąd jasne jest,
             że nie przez przypadek, lecz z zamiaru dochodzą do celu. To zaś, co nie ma
              poznania, nie dąży do celu inaczej, jak tylko kierowane przez kogoś pozna-
              jącego i rozumnego, jak strzała przez łucznika. Istnieje tedy coś rozumnego,
              przez co wszystkie rzeczy naturalne kierowane są do celu, a to nazywamy
              Bogiem” (B. Markiewicz, Filozofia. Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór
              tekstów. Książka pomocnicza do filozofii dla szkół średnich, Warszawa 1999,
              s. 129-131).

             Wnioski
             1.  Jeśli istnieje ruch, to istnieje PIERWSZY PORUSZYCIEL.
             2. Jeśli każda rzecz ma swą przyczynę, istnieje PIERWSZA PRZYCZYNA
                SPRAWCZA.
             3. Jeśli byty przygodne nie istnieją w sposób konieczny (pojawiają się
                na świecie i przemijają), musi istnieć BYT KONIECZNY.
             4. Jeśli rzeczy wykazują różną doskonałość, to istnieje BYT NAJDOSKO-
                NALSZY.
             5. Jeśli celowe działanie jest oznaką rozumności, to ład i porządek w dzia-
                łaniu bytów nieożywionych lub pozbawionych poznania ŚWIADCZĄ
                O ISTNIENIU BOGA, KIERUJĄCEGO ŚWIATEM NIEOŻYWIONYM.

              Skoro człowiek może poznać Boga naturalnymi siłami ludzkiego rozumu,
              to warto zapytać:
             „Czy istnieje sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi?
             Nierozwiązywalna sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi
              nie istnieje, ponieważ nie może istnieć podwójna prawda.
             Nie  może być  mowy o prawdzie wiary, która  stanowiłaby  konkurencję
              dla prawdy nauki. Istnieje tylko jedna prawda, na której opiera się zarówno
             wiara, jak i rozum. Bóg chciał istnienia rozumu, z pomocą którego możemy
              poznawać rozumne prawa rządzące światem, podobnie jak chciał zaistnie-
              nia wiary. (...)” (YOUCAT 23).

             Dowody na istnienie Boga mogą przygotować człowieka do wiary i pomóc
              mu stwierdzić, że wiara nie sprzeciwia się rozumowi ludzkiemu.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25