Page 23 - Katechizm_2LO_2022
P. 23

24  I I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI    I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI  25
                                                        I



                   Podejmujemy apostolskie wyzwanie
 Dowód „z celowości rzeczy”
 „Piąta droga wzięta jest  z kierowania wszechświatem, widzimy bowiem,   Jan Paweł II w encyklice  Fides et ratio  mówi  o  „nieprzemijającej  nowoś-
 że pewne rzeczy pozbawione rozumu, mianowicie ciała naturalne, działają   ci myśli św. Tomasza z Akwinu”, podkreślając także, że „Kościół słusznie
 dla jakiegoś celu. To widoczne jest z tego, że zawsze, albo bardzo często,   przedstawiał zawsze św. Tomasza jako mistrza sztuki myślenia i wzór właś-
 w ten sam sposób działają, aby dojść do tego, co jest najlepsze. Stąd jasne jest,   ciwego uprawiania teologii”. Stało się to dzięki temu, że Akwinata w spo-
 że nie przez przypadek, lecz z zamiaru dochodzą do celu. To zaś, co nie ma   sób zdecydowany uznaje, że natura może się przyczynić do zrozumienia
 poznania, nie dąży do celu inaczej, jak tylko kierowane przez kogoś pozna-  Objawienia Bożego. Twierdził, że istnienie  Boga może  być dowiedzione
 jącego i rozumnego, jak strzała przez łucznika. Istnieje tedy coś rozumnego,   pięcioma różnymi «drogami» „(...) był przekonany, że dzięki nim nawet po-
 przez co wszystkie rzeczy naturalne kierowane są do celu, a to nazywamy   ganie, (...) doszli do poznania istnienia prawdziwego Boga” (J.A. Weisheipl,
 Bogiem” (B. Markiewicz, Filozofia. Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór   Tomasz z Akwinu. Życie, myśl i dzieło, Poznań 1985, s. 289).
 tekstów. Książka pomocnicza do filozofii dla szkół średnich, Warszawa 1999,
 s. 129-131).  Zrozumienie filozofii i logiki może nam w znacznym stopniu pomóc w roz-
              mowie z kimś, z kim nie można rozmawiać w inny sposób o teologicznych
 Wnioski      czy historycznych ścieżkach wiary. Warto zainteresować się nauczaniem
 1.  Jeśli istnieje ruch, to istnieje PIERWSZY PORUSZYCIEL.  filozofów i naukowców, którzy w swoich badawczych poszukiwaniach od-
 2. Jeśli każda rzecz ma swą przyczynę, istnieje PIERWSZA PRZYCZYNA   najdują Prawdę. Człowiek różnymi „drogami” może dojść do poznania ist-
 SPRAWCZA.    nienia rzeczywistości, która jest pierwszą przyczyną i ostatecznym celem
 3. Jeśli byty przygodne nie istnieją w sposób konieczny (pojawiają się   wszystkiego, a którą wszyscy nazywamy Bogiem.
 na świecie i przemijają), musi istnieć BYT KONIECZNY.
 4. Jeśli rzeczy wykazują różną doskonałość, to istnieje BYT NAJDOSKO-  Pomyśl:
 NALSZY.     — W jaki sposób, korzystając ze światła rozumu, starasz się poznać Boga?
 5. Jeśli celowe działanie jest oznaką rozumności, to ład i porządek w dzia-  — Jak możesz mówić o Bogu, aby Twoje działanie było świadectwem wiary?
 łaniu bytów nieożywionych lub pozbawionych poznania ŚWIADCZĄ
 O ISTNIENIU BOGA, KIERUJĄCEGO ŚWIATEM NIEOŻYWIONYM.  W domu

 Skoro człowiek może poznać Boga naturalnymi siłami ludzkiego rozumu,   Pomódl się słowami eucharystycznego hymnu św. Tomasza:  Zbliżam się
 to warto zapytać:  w pokorze.
 „Czy istnieje sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi?
 Nierozwiązywalna sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi   Zastanów się i odpowiedz
 nie istnieje, ponieważ nie może istnieć podwójna prawda.  1. Omów drogi poznania Boga opracowane przez św. Tomasza z Akwinu.
 Nie  może być  mowy o prawdzie wiary, która  stanowiłaby  konkurencję   2. Wyjaśnij zależność między wiarą a rozumem.
 dla prawdy nauki. Istnieje tylko jedna prawda, na której opiera się zarówno
 wiara, jak i rozum. Bóg chciał istnienia rozumu, z pomocą którego możemy
 poznawać rozumne prawa rządzące światem, podobnie jak chciał zaistnie-
 nia wiary. (...)” (YOUCAT 23).

 Dowody na istnienie Boga mogą przygotować człowieka do wiary i pomóc
 mu stwierdzić, że wiara nie sprzeciwia się rozumowi ludzkiemu.
   18   19   20   21   22   23   24   25