Page 23 - Katechizm_2LO_2022
P. 23
24 I I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI 25
I
Podejmujemy apostolskie wyzwanie
Dowód „z celowości rzeczy”
„Piąta droga wzięta jest z kierowania wszechświatem, widzimy bowiem, Jan Paweł II w encyklice Fides et ratio mówi o „nieprzemijającej nowoś-
że pewne rzeczy pozbawione rozumu, mianowicie ciała naturalne, działają ci myśli św. Tomasza z Akwinu”, podkreślając także, że „Kościół słusznie
dla jakiegoś celu. To widoczne jest z tego, że zawsze, albo bardzo często, przedstawiał zawsze św. Tomasza jako mistrza sztuki myślenia i wzór właś-
w ten sam sposób działają, aby dojść do tego, co jest najlepsze. Stąd jasne jest, ciwego uprawiania teologii”. Stało się to dzięki temu, że Akwinata w spo-
że nie przez przypadek, lecz z zamiaru dochodzą do celu. To zaś, co nie ma sób zdecydowany uznaje, że natura może się przyczynić do zrozumienia
poznania, nie dąży do celu inaczej, jak tylko kierowane przez kogoś pozna- Objawienia Bożego. Twierdził, że istnienie Boga może być dowiedzione
jącego i rozumnego, jak strzała przez łucznika. Istnieje tedy coś rozumnego, pięcioma różnymi «drogami» „(...) był przekonany, że dzięki nim nawet po-
przez co wszystkie rzeczy naturalne kierowane są do celu, a to nazywamy ganie, (...) doszli do poznania istnienia prawdziwego Boga” (J.A. Weisheipl,
Bogiem” (B. Markiewicz, Filozofia. Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór Tomasz z Akwinu. Życie, myśl i dzieło, Poznań 1985, s. 289).
tekstów. Książka pomocnicza do filozofii dla szkół średnich, Warszawa 1999,
s. 129-131). Zrozumienie filozofii i logiki może nam w znacznym stopniu pomóc w roz-
mowie z kimś, z kim nie można rozmawiać w inny sposób o teologicznych
Wnioski czy historycznych ścieżkach wiary. Warto zainteresować się nauczaniem
1. Jeśli istnieje ruch, to istnieje PIERWSZY PORUSZYCIEL. filozofów i naukowców, którzy w swoich badawczych poszukiwaniach od-
2. Jeśli każda rzecz ma swą przyczynę, istnieje PIERWSZA PRZYCZYNA najdują Prawdę. Człowiek różnymi „drogami” może dojść do poznania ist-
SPRAWCZA. nienia rzeczywistości, która jest pierwszą przyczyną i ostatecznym celem
3. Jeśli byty przygodne nie istnieją w sposób konieczny (pojawiają się wszystkiego, a którą wszyscy nazywamy Bogiem.
na świecie i przemijają), musi istnieć BYT KONIECZNY.
4. Jeśli rzeczy wykazują różną doskonałość, to istnieje BYT NAJDOSKO- Pomyśl:
NALSZY. — W jaki sposób, korzystając ze światła rozumu, starasz się poznać Boga?
5. Jeśli celowe działanie jest oznaką rozumności, to ład i porządek w dzia- — Jak możesz mówić o Bogu, aby Twoje działanie było świadectwem wiary?
łaniu bytów nieożywionych lub pozbawionych poznania ŚWIADCZĄ
O ISTNIENIU BOGA, KIERUJĄCEGO ŚWIATEM NIEOŻYWIONYM. W domu
Skoro człowiek może poznać Boga naturalnymi siłami ludzkiego rozumu, Pomódl się słowami eucharystycznego hymnu św. Tomasza: Zbliżam się
to warto zapytać: w pokorze.
„Czy istnieje sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi?
Nierozwiązywalna sprzeczność między wiarą a naukami przyrodniczymi Zastanów się i odpowiedz
nie istnieje, ponieważ nie może istnieć podwójna prawda. 1. Omów drogi poznania Boga opracowane przez św. Tomasza z Akwinu.
Nie może być mowy o prawdzie wiary, która stanowiłaby konkurencję 2. Wyjaśnij zależność między wiarą a rozumem.
dla prawdy nauki. Istnieje tylko jedna prawda, na której opiera się zarówno
wiara, jak i rozum. Bóg chciał istnienia rozumu, z pomocą którego możemy
poznawać rozumne prawa rządzące światem, podobnie jak chciał zaistnie-
nia wiary. (...)” (YOUCAT 23).
Dowody na istnienie Boga mogą przygotować człowieka do wiary i pomóc
mu stwierdzić, że wiara nie sprzeciwia się rozumowi ludzkiemu.