Page 8 - Poradnik metodyczny kl 2 LO
P. 8

Wiara potrzebuje autentyzmu i żywych, przekonujących form wyra-
                żania  pobożności.  Prowadzi  do  praktyk  religijnych  oraz  uczestnic-
                twa w życiu sakramentalnym. Rozdział czwarty kształtuje świadome
                korzystanie  z  sakramentów,  które  pogłębia  wiarę  i  zbliża  do  Boga,
                i nie jest jedynie odtwarzaniem formułek, powielaniem schematów
                i  naśladowaniem  gestów.  Rozdział  piąty  to  ocena  faktów  historycz-
                nych  prowadzących  do  refleksji  pogłębiającej  zrozumienie  współ-
                czesnego Kościoła. W podręczniku nie zabrakło katechez związanych
                z rokiem liturgicznym i okolicznościowych (rozdział szósty).
                    Punkt wyjścia do nauczania religii w klasie drugiej liceum i techni-
                kum stanowi wymiar egzystencjalny. Na wymiar ten składają się fak-
                ty i wydarzenia z życia wybranych świadków wiary, które winny być
                przedstawione w taki sposób, by nie tylko zainteresowały uczniów,
                ale  także  sprawiły,  iż  dana  postać  będzie  mogła  stać  się  wzorcem
                osobowym  współczesnego  młodego  człowieka.  W  nauczaniu  cho-
                dzi o uświadomienie uczniom, iż dojrzałość to nie jednorazowy akt
                czy możliwy do uchwycenia moment, ale swoista droga.
                    Wymiar moralny wiąże się z dążeniem do poznania obiektywnej
                prawdy  jako  wartości  fundamentalnej.  Kwestie  związane  z  prawdą
                stanowią z kolei punkt wyjścia dla dalszych treści, skoncentrowanych
                wokół trzech pierwszych Przykazań Dekalogu oraz wykroczeń prze-
                ciwko nim. Katecheta winien sięgać do innych dziedzin, jak również
                do przemyśleń i doświadczeń uczniów, a także roli prawdy w różnych
                obszarach życia, w tym również tak bliskim młodzieży, jak rzeczywi-
                stość medialna i wirtualna.
                    Wymiar  liturgiczny  jest  powiązany  z  odkrywaniem  działania
                Boga na rzecz człowieka w sakramentach świętych. Tematy związane
                z życiem sakramentalnym oraz praktykami religijnymi mają wymiar
                ewangelizacyjny.  Wpisują  się  przy  tym  w  zagadnienie  dojrzałości
                wiary i zgodności postaw z deklarowaną wiarą, potwierdzaną kon-
                kretnym postępowaniem. Katecheta winien dawać świadectwo oraz
                zachęcać do aktywności na lekcjach uczniów, którzy są praktykujący.
                    Metodyka pracy podczas katechezy powinna uwzględniać zainte-
                resowania  uczniów  oraz  potrzebę  wielostronnej  aktywności.  Warto
                angażować  młodzież  w  przygotowywanie  referatów  lub  wystąpień
                przybliżających rówieśnikom dane zagadnienie. Może to odbywać się






                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13