Page 8 - Poradnik metodyczny kl 2 LO
P. 8
Wiara potrzebuje autentyzmu i żywych, przekonujących form wyra-
żania pobożności. Prowadzi do praktyk religijnych oraz uczestnic-
twa w życiu sakramentalnym. Rozdział czwarty kształtuje świadome
korzystanie z sakramentów, które pogłębia wiarę i zbliża do Boga,
i nie jest jedynie odtwarzaniem formułek, powielaniem schematów
i naśladowaniem gestów. Rozdział piąty to ocena faktów historycz-
nych prowadzących do refleksji pogłębiającej zrozumienie współ-
czesnego Kościoła. W podręczniku nie zabrakło katechez związanych
z rokiem liturgicznym i okolicznościowych (rozdział szósty).
Punkt wyjścia do nauczania religii w klasie drugiej liceum i techni-
kum stanowi wymiar egzystencjalny. Na wymiar ten składają się fak-
ty i wydarzenia z życia wybranych świadków wiary, które winny być
przedstawione w taki sposób, by nie tylko zainteresowały uczniów,
ale także sprawiły, iż dana postać będzie mogła stać się wzorcem
osobowym współczesnego młodego człowieka. W nauczaniu cho-
dzi o uświadomienie uczniom, iż dojrzałość to nie jednorazowy akt
czy możliwy do uchwycenia moment, ale swoista droga.
Wymiar moralny wiąże się z dążeniem do poznania obiektywnej
prawdy jako wartości fundamentalnej. Kwestie związane z prawdą
stanowią z kolei punkt wyjścia dla dalszych treści, skoncentrowanych
wokół trzech pierwszych Przykazań Dekalogu oraz wykroczeń prze-
ciwko nim. Katecheta winien sięgać do innych dziedzin, jak również
do przemyśleń i doświadczeń uczniów, a także roli prawdy w różnych
obszarach życia, w tym również tak bliskim młodzieży, jak rzeczywi-
stość medialna i wirtualna.
Wymiar liturgiczny jest powiązany z odkrywaniem działania
Boga na rzecz człowieka w sakramentach świętych. Tematy związane
z życiem sakramentalnym oraz praktykami religijnymi mają wymiar
ewangelizacyjny. Wpisują się przy tym w zagadnienie dojrzałości
wiary i zgodności postaw z deklarowaną wiarą, potwierdzaną kon-
kretnym postępowaniem. Katecheta winien dawać świadectwo oraz
zachęcać do aktywności na lekcjach uczniów, którzy są praktykujący.
Metodyka pracy podczas katechezy powinna uwzględniać zainte-
resowania uczniów oraz potrzebę wielostronnej aktywności. Warto
angażować młodzież w przygotowywanie referatów lub wystąpień
przybliżających rówieśnikom dane zagadnienie. Może to odbywać się
8