Page 7 - Poradnik metodyczny kl 2 LO
P. 7
WPROWADZENIE
Drodzy Katecheci!
Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik metodyczny
do nauczania religii w klasie drugiej liceum i technikum pt. W poszu-
kiwaniu wiary i nadziei. Podręcznik ten jest oparty o treści Podsta-
wy programowej Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 r. i Program
nauczania religii z 2018 r.
Program nauczania religii w klasie II stanowi kontynuację pro-
gramu klasy poprzedniej. Priorytetem tego etapu jest poznanie
wiary autentycznej, głębokiej, dojrzałej, przemyślanej, kształtują-
cej całą osobę ludzką, nie sceptycznej, nie dramatycznej i mrocznej,
ale radosnej, zdolnej wszystko przemienić. Na tym etapie uczniowie
chcą się opierać głównie na swoim doświadczeniu. Normą staje się
to, co jest sprawdzalne eksperymentalnie. Brak silnego systemu war-
tości i stabilności emocjonalnej skutkuje tym, że są w stanie uwie-
rzyć w pseudowartości. Ten potencjał należy wykorzystać, kierując
do młodych atrakcyjne zaproszenie do wspólnego odkrywania praw-
dy o wierze i swoim życiu.
Rozdział pierwszy podręcznika podejmuje zagadnienia pozna-
nia Boga na różne sposoby za pomocą rozumu, serca, Biblii, posta-
ci biblijnych, świętych, przez poznanie życia Jezusa oraz modlitwy.
Zamysłem takiej konstrukcji programu jest ukazanie wiary jako nie-
odkrytej energii w człowieku, stanowiącej o potencjale, z którego
należy czerpać. Rozdział drugi ukazuje wiarę jako dar, o który należy
się modlić i o który należy dbać. Jest ona bowiem krucha i łatwo ją stra-
cić. Wskazana też będzie zależność między wiarą i zawierzeniem oraz
łączność między życiem sakramentalnym a Kościołem. Nie wystarcza
sporadyczny udział w obrzędach kościelnych, kilka pobożnych gestów
i słów. Wiara wyraża się poprzez całe życie człowieka w jego czynach
i postawach. Te właśnie aspekty zostały zaplanowane w rozdziale III.
7