Page 7 - Poradnik metodyczny kl 2 LO
P. 7

WPROWADZENIE






                   Drodzy Katecheci!


                   Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik metodyczny
               do nauczania religii w klasie drugiej liceum i technikum pt. W poszu-
               kiwaniu wiary i nadziei.  Podręcznik  ten  jest  oparty  o  treści  Podsta-
               wy programowej Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 r. i Program
               nauczania religii z 2018 r.
                   Program  nauczania  religii  w  klasie  II  stanowi  kontynuację  pro-
               gramu  klasy  poprzedniej.  Priorytetem  tego  etapu  jest  poznanie
               wiary  autentycznej,  głębokiej,  dojrzałej,  przemyślanej,  kształtują-
               cej całą osobę ludzką, nie sceptycznej, nie dramatycznej i mrocznej,
               ale radosnej, zdolnej wszystko przemienić. Na tym etapie uczniowie
               chcą się opierać głównie na swoim doświadczeniu. Normą staje się
               to, co jest sprawdzalne eksperymentalnie. Brak silnego systemu war-
               tości  i  stabilności  emocjonalnej  skutkuje  tym,  że  są  w  stanie  uwie-
               rzyć  w  pseudowartości.  Ten  potencjał  należy  wykorzystać,  kierując
               do młodych atrakcyjne zaproszenie do wspólnego odkrywania praw-
               dy o wierze i swoim życiu.
                   Rozdział  pierwszy  podręcznika  podejmuje  zagadnienia  pozna-
               nia Boga na różne sposoby za pomocą rozumu, serca, Biblii, posta-
               ci  biblijnych,  świętych,  przez  poznanie  życia  Jezusa  oraz  modlitwy.
               Zamysłem takiej konstrukcji programu jest ukazanie wiary jako nie-
               odkrytej  energii  w  człowieku,  stanowiącej  o  potencjale,  z  którego
               należy czerpać. Rozdział drugi ukazuje wiarę jako dar, o który należy
               się modlić i o który należy dbać. Jest ona bowiem krucha i łatwo ją stra-
               cić. Wskazana też będzie zależność między wiarą i zawierzeniem oraz
               łączność między życiem sakramentalnym a Kościołem. Nie wystarcza
               sporadyczny udział w obrzędach kościelnych, kilka pobożnych gestów
               i słów. Wiara wyraża się poprzez całe życie człowieka w jego czynach
               i postawach. Te właśnie aspekty zostały zaplanowane w rozdziale III.


                                                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12