Page 11 - Katechizm_2LO_2022
P. 11
2 Religijny wymiar Religijność człowieka — postawa człowieka wobec Boga wyrażająca się 13
I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCII. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI
Słowa klucze
życia ludzkiego
w oddawaniu Mu czci (modlitwa, ofiara) i zachowaniu norm moralnych.
Ateizm — postawa światopoglądowa negująca istnienie Boga i Jego związek
z człowiekiem.
Religia jest jak płonąca lampa
w ciemnym pokoju naszych doświadczeń. Sekularyzm — ideologia negująca wszelkie elementy religijne tak w życiu
(św. Paweł VI) społecznym człowieka, jak i w całej kulturze.
Rozmawiamy o życiu
„W 1920 r. odbywał się w Nowym Jorku głośny proces spadkowy. Chodziło
o spadek po multimilionerze Mennforcie. Je- Odkrywamy Słowo Boże
dyną spadkobierczynią była jego córka Gracja. W głębi serca człowiek zawsze szukał Boga i pragnął doświadczać Jego
W obecności świadków sędzia otworzył ko- obecności w swoim życiu.
pertę z testamentem i przeczytał następują-
cy tekst: «Majątek mój przeznaczam jedynej „Boże, Ty Boże mój, Ciebie szukam;
mojej córce, Gracji. Zanim jednak stanie się Ciebie pragnie moja dusza,
jego prawną właścicielką, żądam od niej wy- za Tobą tęskni moje ciało,
rzeczenia się wiary katolickiej». Wówczas jak ziemia zeschła, spragniona, bez wody” (Ps 63,2).
sędzia zwrócił się z zapytaniem do Gracji, „On z jednego (człowieka) wyprowadził cały rodzaj ludzki, aby zamieszkiwał
czy wyrzeka się wiary. W sali zapanowała całą powierzchnię ziemi. Określił właściwie czasy i granice ich zamieszka-
cisza. Po chwili Gracja zdecydowanym gło- nia, aby szukali Boga, czy nie znajdą Go niejako po omacku. Bo w rzeczywi-
sem powiedziała: «Wiary się nie wyrzekam». stości jest On niedaleko od każdego z nas” (Dz 17,26-27).
«Wobec tego — powiedział sędzia — majątek
przechodzi na skarb państwa»” (K. Pietrzyk, Bóg przemawia do człowieka poprzez świat stworzony, historię ludzkości
Trzy minuty dla Boga, Warszawa 2005, s. 76). i ludzkie sumienie.
Może kiedyś zastanawiałeś się nad tym, „Bo gdy poganie, którzy Prawa nie mają, idąc za naturą, czynią to, co Prawo
czym jest religia, rozumiana nie jako przed- nakazuje, chociaż Prawa nie mają, sami dla siebie są Prawem. Wykazują oni,
miot nauczany w szkole, ale szerzej — jako że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie sta-
powszechne zjawisko łączące ludzi? Na jakie je jako świadek, a mianowicie ich myśli na przemian ich oskarżające lub unie-
pytania odpowiada religia i jaką pełni rolę winniające. [Okaże się to] w dniu, w którym Bóg sądzić będzie przez Jezusa
w życiu człowieka? Czasami wśród ludzi Chrystusa ukryte czyny ludzkie według mojej Ewangelii” (Rz 2,14-16).
można spotkać postawę obojętności religij-
nej lub nawet negacji religii w ogóle. Czy ta Zgodnie z głosem sumienia postępują nie tylko chrześcijanie, ale i ci, którzy
postawa jest słuszna? Religia łączy się z naturą człowieka: człowiek odkry- nie znają Chrystusa jako Pana i Zbawiciela.
wa w sobie pragnienie sensu, który nie tylko nadawałby wartość jego życiu,
ale i przekraczał granice śmierci. Ten, kto otwiera się na Boga i Jego zbawcze
zaproszenie, staje się człowiekiem wierzącym, a ten, kto nie da takiej od-
powiedzi, pozostaje człowiekiem religijnie obojętnym lub nawet niewierzą-
cym. Tacy ludzie poszukują odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens życia
w świecie, na przykład w solidarności międzyludzkiej, w rodzinie, w sztuce
albo nawet twierdzą, że życie nie ma sensu.