Page 11 - Katechizm_2LO_2022
P. 11

2  Religijny wymiar   Religijność człowieka — postawa człowieka wobec Boga wyrażająca się   13
                                                        I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCII. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI


                   Słowa klucze
 życia ludzkiego
              w oddawaniu Mu czci (modlitwa, ofiara) i zachowaniu norm moralnych.

             Ateizm — postawa światopoglądowa negująca istnienie Boga i Jego związek
              z człowiekiem.
 Religia jest jak płonąca lampa
 w ciemnym pokoju naszych doświadczeń.   Sekularyzm — ideologia negująca wszelkie elementy religijne tak w życiu
 (św. Paweł VI)  społecznym człowieka, jak i w całej kulturze.
 Rozmawiamy o życiu
 „W 1920 r. odbywał się w Nowym Jorku głośny proces spadkowy. Chodziło
 o spadek po multimilionerze Mennforcie. Je-  Odkrywamy Słowo Boże
 dyną spadkobierczynią była jego córka Gracja.   W głębi serca człowiek zawsze szukał Boga i pragnął doświadczać Jego
 W  obecności  świadków sędzia otworzył ko-  obecności w swoim życiu.
 pertę z testamentem i przeczytał następują-
 cy tekst: «Majątek mój przeznaczam jedynej   „Boże, Ty Boże mój, Ciebie szukam;
 mojej córce, Gracji. Zanim jednak stanie się   Ciebie pragnie moja dusza,
 jego prawną właścicielką, żądam od niej wy-  za Tobą tęskni moje ciało,
 rzeczenia się wiary katolickiej». Wówczas   jak ziemia zeschła, spragniona, bez wody” (Ps 63,2).
 sędzia  zwrócił  się  z  zapytaniem do Gracji,   „On z jednego (człowieka) wyprowadził cały rodzaj ludzki, aby zamieszkiwał
 czy wyrzeka się wiary. W sali zapanowała   całą powierzchnię ziemi. Określił właściwie czasy i granice ich zamieszka-
 cisza. Po chwili  Gracja  zdecydowanym gło-  nia, aby szukali Boga, czy nie znajdą Go niejako po omacku. Bo w rzeczywi-
 sem powiedziała: «Wiary się nie wyrzekam».   stości jest On niedaleko od każdego z nas” (Dz 17,26-27).
 «Wobec tego — powiedział sędzia — majątek
 przechodzi na skarb państwa»” (K. Pietrzyk,   Bóg przemawia do człowieka poprzez świat stworzony, historię ludzkości
 Trzy minuty dla Boga, Warszawa 2005, s. 76).  i ludzkie sumienie.

 Może kiedyś zastanawiałeś się nad tym,   „Bo gdy poganie, którzy Prawa nie mają, idąc za naturą, czynią to, co Prawo
 czym jest religia, rozumiana nie jako przed-  nakazuje, chociaż Prawa nie mają, sami dla siebie są Prawem. Wykazują oni,
 miot nauczany w szkole, ale szerzej — jako   że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie sta-
 powszechne zjawisko łączące ludzi? Na jakie   je jako świadek, a mianowicie ich myśli na przemian ich oskarżające lub unie-
 pytania odpowiada religia i jaką pełni rolę   winniające. [Okaże się to] w dniu, w którym Bóg sądzić będzie przez Jezusa
 w  życiu  człowieka?  Czasami  wśród  ludzi   Chrystusa ukryte czyny ludzkie według mojej Ewangelii” (Rz 2,14-16).
 można spotkać postawę obojętności religij-
 nej lub nawet negacji religii w ogóle. Czy ta   Zgodnie z głosem sumienia postępują nie tylko chrześcijanie, ale i ci, którzy
 postawa jest słuszna? Religia łączy się z naturą człowieka: człowiek odkry-  nie znają Chrystusa jako Pana i Zbawiciela.
 wa w sobie pragnienie sensu, który nie tylko nadawałby wartość jego życiu,
 ale i przekraczał granice śmierci. Ten, kto otwiera się na Boga i Jego zbawcze
 zaproszenie, staje się człowiekiem wierzącym, a ten, kto nie da takiej od-
 powiedzi, pozostaje człowiekiem religijnie obojętnym lub nawet niewierzą-
 cym. Tacy ludzie poszukują odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens życia
 w świecie, na przykład w solidarności międzyludzkiej, w rodzinie, w sztuce
 albo nawet twierdzą, że życie nie ma sensu.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16