Page 10 - Katechizm_2LO_2022
P. 10
2 Religijny wymiar I. DROGA DO DOJRZAŁOŚCI
życia ludzkiego
Religia jest jak płonąca lampa
w ciemnym pokoju naszych doświadczeń.
(św. Paweł VI)
Rozmawiamy o życiu
„W 1920 r. odbywał się w Nowym Jorku głośny proces spadkowy. Chodziło
o spadek po multimilionerze Mennforcie. Je-
dyną spadkobierczynią była jego córka Gracja.
W obecności świadków sędzia otworzył ko-
pertę z testamentem i przeczytał następują-
cy tekst: «Majątek mój przeznaczam jedynej
mojej córce, Gracji. Zanim jednak stanie się
jego prawną właścicielką, żądam od niej wy-
rzeczenia się wiary katolickiej». Wówczas
sędzia zwrócił się z zapytaniem do Gracji,
czy wyrzeka się wiary. W sali zapanowała
cisza. Po chwili Gracja zdecydowanym gło-
sem powiedziała: «Wiary się nie wyrzekam».
«Wobec tego — powiedział sędzia — majątek
przechodzi na skarb państwa»” (K. Pietrzyk,
Trzy minuty dla Boga, Warszawa 2005, s. 76).
Może kiedyś zastanawiałeś się nad tym,
czym jest religia, rozumiana nie jako przed-
miot nauczany w szkole, ale szerzej — jako
powszechne zjawisko łączące ludzi? Na jakie
pytania odpowiada religia i jaką pełni rolę
w życiu człowieka? Czasami wśród ludzi
można spotkać postawę obojętności religij-
nej lub nawet negacji religii w ogóle. Czy ta
postawa jest słuszna? Religia łączy się z naturą człowieka: człowiek odkry-
wa w sobie pragnienie sensu, który nie tylko nadawałby wartość jego życiu,
ale i przekraczał granice śmierci. Ten, kto otwiera się na Boga i Jego zbawcze
zaproszenie, staje się człowiekiem wierzącym, a ten, kto nie da takiej od-
powiedzi, pozostaje człowiekiem religijnie obojętnym lub nawet niewierzą-
cym. Tacy ludzie poszukują odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens życia
w świecie, na przykład w solidarności międzyludzkiej, w rodzinie, w sztuce
albo nawet twierdzą, że życie nie ma sensu.