Page 9 - Poradnik metodyczny kl 6 SP
P. 9
Zapotrzebowanie na pogłębienie wiedzy religijnej i jej syste-
matyzację, nauczanie religii winno realizować przez podawanie
i pogłębianie wiadomości religijnych, zmierzać do ich systematy-
zacji, hierarchizacji, budzić zainteresowania problemami religijny-
mi, kształtować umiejętności. Pomocne w realizacji tych zadań oka-
zują się zarówno metody podające, jak i poszukujące, motywujące.
Służą one kształtowaniu umiejętności. Zwiększeniu ich skuteczności
sprzyja połączenie z metodami pracy z obrazem, środkami audiowi-
zualnymi, tym bardziej, że w pierwszej fazie ucznia charakteryzu-
je jeszcze myślenie konkretno-obrazowe. Tematyka roku wskazuje
na metody biblijne, uzdalniające do umiejętnego korzystania z tek-
stów i ich interpretacji oraz odnajdywania własnych sytuacji, metody
pracy z tekstem oraz metody problemowe. Podjęciu funkcji wtajem-
niczenia będą sprzyjały metody liturgiczne i medytacyjne. Ważne jest
aktywizowanie uwagi przez urozmaicone treści nauczania i różnorod-
ność stosowanych metod. Mam nadzieję, że przygotowany zgodnie
z powyższymi założeniami podręcznik posłuży jako dobra pomoc
do przygotowania katechez w klasie szóstej szkoły podstawowej.
Na trud realizacji programu, wynikający z przyjętej misji apostolskiej,
wszystkim katechetom życzę wielu łask Bożych. Szczęść Boże!
Ks. Stanisław Łabendowicz
Radom, 24 maja 2021 r.
9