Page 8 - Poradnik metodyczny kl 6 SP
P. 8

Należy  je  naśladować  i  z  ich  wyborami  się  identyfikować  w  pracy
                nad  własnym  charakterem.  Ułatwia  to  katechizowanym  świadome
                wejście w przymierze z Bogiem i pozwala im odpowiedzieć na Jego
                wezwanie życiem w świetle wiary. Wymiar biblijno-teologiczny pro-
                gramu klasy szóstej związany jest z wydarzeniami, faktami, osobami
                Starego Testamentu oraz z osobą i posłannictwem Jezusa Chrystusa.
                Z wymiarem biblijno-teologicznym związany jest wymiar egzysten-
                cjalny  podejmujący  ważne  na  tym  etapie  rozwojowym  poszukiwa-
                nia  miłości  i  dobra.  Istnieje  zapotrzebowanie  na  poznanie  prawdy
                i zasad, według których można układać swoje życie. W życiu ucznia
                dokonuje  się  przechodzenie  od  moralności  przyjmowanej  od  doro-
                słych  do  moralności  z  własnego  przekonania,  od  heteronomicznej
                do autonomicznej. Pojawia się przy tym niepewność ocen moralnych.
                Działania  edukacyjne  winny  sprzyjać  budowaniu  własnej  postawy
                wobec Boga, dając poczucie bezpieczeństwa, jak i wyrażania własnych
                opinii.
                    Funkcja  ewangelizacyjna  katechezy  jest  realizowana  poprzez
                przypominanie i wyjaśnianie wydarzeń biblijnych Starego Testamen-
                tu, będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podsta-
                wowych  prawd  wiary,  motywowanie  ucznia  do  nawrócenia  i  zmia-
                ny  życia  wzorem  bohaterów  biblijnych  oraz  wskazywanie  wartości
                modlitwy,  lektury  Pisma  Świętego,  liturgii  i  sakramentów.  Ponadto
                katecheza,  prezentując  sytuacje  z  Ewangelii,  zmierza  do  obudzenia
                w  katechizowanym  zainteresowania  Osobą  Jezusa  Chrystusa,  Jego
                nauką,  działalnością  i  misją.  Stopniowe  poznawanie  Jezusa  prowa-
                dzi do odkrywania prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowa-
                nia Go, kroczenia Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji.
                Nauczanie  religii  w  klasie  szóstej  pomaga  w  odczytywaniu  i  wyja-
                śnianiu wiary w Boga oraz jej aplikacji w życiu codziennym. Uczeń
                w tym wieku łatwo identyfikuje się z bohaterami. Wychodząc naprze-
                ciw tym zainteresowaniom, lekcja religii powinna dostarczać wzorce
                osobowe, przykłady konsekwencji życia wiarą. Postaci biblijne nale-
                ży ukazać jako wzorce zawierzenia i odpowiedzi na Boże wezwanie.
                Przekazywane  normy  religijno-moralne  winny  być  zawsze  łączone
                z  przekazywanym  misterium  i  jako  z  niego  wypływające,  a  akcent
                położony na stronie pozytywnej.





                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13