Page 8 - Poradnik metodyczny kl 6 SP
P. 8
Należy je naśladować i z ich wyborami się identyfikować w pracy
nad własnym charakterem. Ułatwia to katechizowanym świadome
wejście w przymierze z Bogiem i pozwala im odpowiedzieć na Jego
wezwanie życiem w świetle wiary. Wymiar biblijno-teologiczny pro-
gramu klasy szóstej związany jest z wydarzeniami, faktami, osobami
Starego Testamentu oraz z osobą i posłannictwem Jezusa Chrystusa.
Z wymiarem biblijno-teologicznym związany jest wymiar egzysten-
cjalny podejmujący ważne na tym etapie rozwojowym poszukiwa-
nia miłości i dobra. Istnieje zapotrzebowanie na poznanie prawdy
i zasad, według których można układać swoje życie. W życiu ucznia
dokonuje się przechodzenie od moralności przyjmowanej od doro-
słych do moralności z własnego przekonania, od heteronomicznej
do autonomicznej. Pojawia się przy tym niepewność ocen moralnych.
Działania edukacyjne winny sprzyjać budowaniu własnej postawy
wobec Boga, dając poczucie bezpieczeństwa, jak i wyrażania własnych
opinii.
Funkcja ewangelizacyjna katechezy jest realizowana poprzez
przypominanie i wyjaśnianie wydarzeń biblijnych Starego Testamen-
tu, będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podsta-
wowych prawd wiary, motywowanie ucznia do nawrócenia i zmia-
ny życia wzorem bohaterów biblijnych oraz wskazywanie wartości
modlitwy, lektury Pisma Świętego, liturgii i sakramentów. Ponadto
katecheza, prezentując sytuacje z Ewangelii, zmierza do obudzenia
w katechizowanym zainteresowania Osobą Jezusa Chrystusa, Jego
nauką, działalnością i misją. Stopniowe poznawanie Jezusa prowa-
dzi do odkrywania prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowa-
nia Go, kroczenia Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji.
Nauczanie religii w klasie szóstej pomaga w odczytywaniu i wyja-
śnianiu wiary w Boga oraz jej aplikacji w życiu codziennym. Uczeń
w tym wieku łatwo identyfikuje się z bohaterami. Wychodząc naprze-
ciw tym zainteresowaniom, lekcja religii powinna dostarczać wzorce
osobowe, przykłady konsekwencji życia wiarą. Postaci biblijne nale-
ży ukazać jako wzorce zawierzenia i odpowiedzi na Boże wezwanie.
Przekazywane normy religijno-moralne winny być zawsze łączone
z przekazywanym misterium i jako z niego wypływające, a akcent
położony na stronie pozytywnej.
8