Page 7 - Poradnik metodyczny kl 6 SP
P. 7
WPROWADZENIE
Drodzy Katecheci!
Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik metodycz-
ny do nauczania religii w klasie szóstej szkoły podstawowej pt. Jezus
Chrystus nas zbawia. Jest on opracowany na podstawie treści Podsta-
wy programowej Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 r. i Programu
nauczania religii z 2018 r.
Program klasy szóstej koncentruje się szczególnie na Osobie Jezu-
sa Chrystusa i Jego zbawczej misji. Nauczanie religii w klasie szóstej
rozpoczyna się od zagadnienia ludzkiego poznania (dział 1). Odwoła-
nie się do doświadczeń uczniów w tej dziedzinie oraz uporządkowa-
nie ich ma ukazać racjonalność wiary religijnej. Następnie, wychodząc
od wskazania na istotę i źródła godności człowieka, poprzez pogłę-
bienie świadomości godności chrześcijańskiej, zostają ukazane kon-
sekwencje chrześcijańskiej wizji człowieka: zasady współżycia i wza-
jemnej odpowiedzialności we wspólnotach, w których uczeń żyje.
W świetle wydarzeń i postaci Starego Testamentu (dzieje do ostatnich
proroków Pierwszego Przymierza) Jezus ukazywany jest jako oczeki-
wany Mesjasz wypełniający wszystkie proroctwa (dział 2). Tę prawdę
mają potwierdzać także argumenty na Jego historyczność. Naucza-
nie religii w tej klasie ma za zadanie szczegółowo przedstawić życie,
nauczanie i cuda Jezusa, a zwłaszcza zbawczy charakter Jego męki
i zmartwychwstania (dział 3). Następnie analizowane są sakramenty
jako narzędzia zbawienia i realne spotkanie z Jezusem zmartwych-
wstałym (dział 4). Zwieńczeniem spotkań w tej klasie jest głębsze
poznanie Jezusa i wiary katolickiej (dział 5). Temu celowi służy anali-
za formuł wyznania wiary, a także wydarzeń z historii Kościoła.
Wprowadzone postaci biblijne i wydarzenia z ich życia pełnią
rolę wzorców osobowych: postaw wiary i moralności, stanowiących
drogowskazy dla poszukiwań wzorów dla własnego życia ucznia.
7