Page 7 - Poradnik metodyczny kl 6 SP
P. 7

WPROWADZENIE





                   Drodzy Katecheci!

                   Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik metodycz-
               ny do nauczania religii w klasie szóstej szkoły podstawowej pt. Jezus
               Chrystus nas zbawia. Jest on opracowany na podstawie treści Podsta-
               wy programowej Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 r. i Programu
               nauczania religii z 2018 r.
                   Program klasy szóstej koncentruje się szczególnie na Osobie Jezu-
               sa Chrystusa i Jego zbawczej misji. Nauczanie religii w klasie szóstej
               rozpoczyna się od zagadnienia ludzkiego poznania (dział 1). Odwoła-
               nie się do doświadczeń uczniów w tej dziedzinie oraz uporządkowa-
               nie ich ma ukazać racjonalność wiary religijnej. Następnie, wychodząc
               od wskazania na istotę i źródła godności człowieka, poprzez pogłę-
               bienie świadomości godności chrześcijańskiej, zostają ukazane kon-
               sekwencje chrześcijańskiej wizji człowieka: zasady współżycia i wza-
               jemnej  odpowiedzialności  we  wspólnotach,  w  których  uczeń  żyje.
               W świetle wydarzeń i postaci Starego Testamentu (dzieje do ostatnich
               proroków Pierwszego Przymierza) Jezus ukazywany jest jako oczeki-
               wany Mesjasz wypełniający wszystkie proroctwa (dział 2). Tę prawdę
               mają  potwierdzać  także  argumenty  na  Jego  historyczność.  Naucza-
               nie religii w tej klasie ma za zadanie szczegółowo przedstawić życie,
               nauczanie  i  cuda  Jezusa,  a  zwłaszcza  zbawczy  charakter  Jego  męki
               i zmartwychwstania (dział 3). Następnie analizowane są sakramenty
               jako narzędzia zbawienia i realne spotkanie z Jezusem zmartwych-
               wstałym  (dział  4).  Zwieńczeniem  spotkań  w  tej  klasie  jest  głębsze
               poznanie Jezusa i wiary katolickiej (dział 5). Temu celowi służy anali-
               za formuł wyznania wiary, a także wydarzeń z historii Kościoła.
                   Wprowadzone  postaci  biblijne  i  wydarzenia  z  ich  życia  pełnią
               rolę wzorców osobowych: postaw wiary i moralności, stanowiących
               drogowskazy  dla  poszukiwań  wzorów  dla  własnego  życia  ucznia.


                                                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12