Page 9 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 9

treści z działu V jest umocnienie wiary uczniów w to, że Bóg-Prawo-
               dawca stworzył harmonijny świat i poddanie się Jego planom warun-
               kuje szczęście, a na Jego prawodawstwie można budować szczęśliwą
               rodzinę jako jedyny słuszny plan wobec mężczyzny i kobiety. Dział VI
               stanowią katechezy liturgiczne i okolicznościowe.
                   Treści poszczególnych działów korelują z edukacją szkolną: języ-
               kiem polskim, wiedzą o kulturze, wychowaniem do życia w rodzinie,
               historią,  wiedzą  o  społeczeństwie,  podstawami  przedsiębiorczości,
               geografią oraz edukacją filozoficzną. Układ programu klasy czwartej
               liceum i piątej technikum wskazuje na potrzebę identyfikacji wycho-
               wanka z Kościołem. Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: inter-
               pretować na podstawie tekstów liturgicznych czynności wykonywane
               podczas liturgii sakramentów w służbie komunii oraz teksty liturgicz-
               ne  odnoszące  się  do  sakramentów  w  służbie  komunii;  uzasadniać,
               że święcenia i małżeństwo są sakramentami w służbie innym; charak-
               teryzować teologię sakramentów w służbie komunii oraz wybrane dro-
               gi powołania chrześcijańskiego; opisywać pracę jako drogę realizacji
               powołania. Uczeń powinien także umieć charakteryzować przymioty
               małżeństwa chrześcijańskiego oraz miłość małżonków i wykroczenia
               przeciwko niej; uzasadnić wartość ludzi starych dla rodziny; wymie-
               nić  elementy  liturgii  Kościoła  domowego;  argumentować  potrzebę
               sprawowania liturgii Kościoła domowego; wyjaśniać rozmaite rodzaje
               modlitwy na przykładzie psalmów; argumentować potrzebę racjonal-
               nego wykorzystania czasu; charakteryzuje poszczególne okresy litur-
               giczne i istotę kultu świętych oraz liturgiczne i paraliturgiczne formy
               świętowania w poszczególnych okresach liturgicznych.
                   Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka lekcyj-
               na wyposażona jest w cele: ogólne i szczegółowe. W przygotowanych
               scenariuszach katechez zaproponowano interesujące metody, formy
               i  środki  dydaktyczne.  Tok  lekcji  jest  organizowany  przez:  wprowa-
               dzenie, rozwinięcie, zakończenie. Lekcję rozpoczyna i kończy wspól-
               na modlitwa. Dodatkowo do poradnika metodycznego został wydany
               Przewodnik  programowo-dydaktyczny,  który  zawiera  niezbędne  po-
               moce katechetyczne w organizacji warsztatu pracy katechety w szko-
               le:  program  nauczania  religii,  plan  dydaktyczny  edukacji  religijnej
               i kryteria oceniania.





                                                                                     9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14