Page 9 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 9
treści z działu V jest umocnienie wiary uczniów w to, że Bóg-Prawo-
dawca stworzył harmonijny świat i poddanie się Jego planom warun-
kuje szczęście, a na Jego prawodawstwie można budować szczęśliwą
rodzinę jako jedyny słuszny plan wobec mężczyzny i kobiety. Dział VI
stanowią katechezy liturgiczne i okolicznościowe.
Treści poszczególnych działów korelują z edukacją szkolną: języ-
kiem polskim, wiedzą o kulturze, wychowaniem do życia w rodzinie,
historią, wiedzą o społeczeństwie, podstawami przedsiębiorczości,
geografią oraz edukacją filozoficzną. Układ programu klasy czwartej
liceum i piątej technikum wskazuje na potrzebę identyfikacji wycho-
wanka z Kościołem. Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: inter-
pretować na podstawie tekstów liturgicznych czynności wykonywane
podczas liturgii sakramentów w służbie komunii oraz teksty liturgicz-
ne odnoszące się do sakramentów w służbie komunii; uzasadniać,
że święcenia i małżeństwo są sakramentami w służbie innym; charak-
teryzować teologię sakramentów w służbie komunii oraz wybrane dro-
gi powołania chrześcijańskiego; opisywać pracę jako drogę realizacji
powołania. Uczeń powinien także umieć charakteryzować przymioty
małżeństwa chrześcijańskiego oraz miłość małżonków i wykroczenia
przeciwko niej; uzasadnić wartość ludzi starych dla rodziny; wymie-
nić elementy liturgii Kościoła domowego; argumentować potrzebę
sprawowania liturgii Kościoła domowego; wyjaśniać rozmaite rodzaje
modlitwy na przykładzie psalmów; argumentować potrzebę racjonal-
nego wykorzystania czasu; charakteryzuje poszczególne okresy litur-
giczne i istotę kultu świętych oraz liturgiczne i paraliturgiczne formy
świętowania w poszczególnych okresach liturgicznych.
Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka lekcyj-
na wyposażona jest w cele: ogólne i szczegółowe. W przygotowanych
scenariuszach katechez zaproponowano interesujące metody, formy
i środki dydaktyczne. Tok lekcji jest organizowany przez: wprowa-
dzenie, rozwinięcie, zakończenie. Lekcję rozpoczyna i kończy wspól-
na modlitwa. Dodatkowo do poradnika metodycznego został wydany
Przewodnik programowo-dydaktyczny, który zawiera niezbędne po-
moce katechetyczne w organizacji warsztatu pracy katechety w szko-
le: program nauczania religii, plan dydaktyczny edukacji religijnej
i kryteria oceniania.
9