Page 8 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 8
jak i z nauką Kościoła o małżeństwie i rodzinie. Tematyka ta budzi
w dzisiejszym świecie wiele kontrowersji, których nie można nie po-
dejmować w dyskusji z młodzieżą. Młodzież powinna dojść podczas
katechezy do przekonania, że chrześcijańska koncepcja życia rodzin-
nego stanowi szczególną wartość, gdyż godność życia w czystości wy-
nika z Chrystusowej pedagogii – odpowiedzialnej wolności. Program
przewiduje uwzględnienie motywacji zarówno ludzkiej, jak i płyną-
cej z Pisma Świętego i nauki Kościoła, którą należy wspólnie analizo-
wać. Głównym rysem doktrynalnym powinno być ukazanie rodziny
jako Kościoła domowego, opartego na obecności Chrystusa.
Metodyka pracy w klasie czwartej liceum i piątej technikum,
ze względu na specyfikę podejmowanych tematów, powinna korzy-
stać z metod, które pozwolą młodzieży wykorzystać wiedzę z innych
przedmiotów, a jednocześnie ukażą zdobycze nauki od strony moral-
nej i religijnej. W ukazywaniu problemów współczesnego świata na-
leży korzystać z możliwości, jakie stwarza technika audiowizualna.
W miarę możliwości należy stosować metody liturgiczne i biblijne.
Motywem powtarzającym się w tematyce kolejnych działów
jest miłość rozumiana jako najwyższa wartość nadająca sens życiu.
Treści programowe zostały tak zaplanowane, aby młodzież w trakcie
zgłębiania tematu miłości utwierdziła się w przekonaniu, że nie ogra-
nicza się ona do uczuć, dobrego nastroju, związku między mężczyzną
i kobietą, ale powinna stać się zasadą życia, której pełnia jest w Bogu.
Uczeń w klasie IV liceum i V technikum ma także zrozumieć, że miłość
jako fundament ma przełożenie na szacunek do siebie, drugiego czło-
wieka, stanowi o jakości życia w społeczeństwie i państwie.
Program nauczania w klasie maturalnej podejmuje w dziale I te-
matykę dotyczącą sensu życia. Miłość jest omówiona jako zasada wa-
runkująca jakość uczuć, pracy i kultury. W ramach działu II podjęte
zostają treści, które wynikają z powołania do życia w Kościele, spo-
łeczeństwie i rodzinie. Tematyka jednostek lekcyjnych w tym dziale
winna zostać tak skomponowana, aby tytuły odzwierciedlały konse-
kwencje dla życia człowieka – wyboru lub odrzucenia miłości. Pla-
nując tematykę działu III, należy skupić się na przykazaniu miłości
jako kamieniu węgielnym życia każdego człowieka. Z niego wypływają
zagadnienia działu IV, które systematyzują chrześcijańską wizję szczę-
ścia, uwzględniając to, co temu szczęściu nie służy. Celem omawiania
8