Page 8 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 8

jak i z nauką Kościoła o małżeństwie i rodzinie. Tematyka ta budzi
                w dzisiejszym świecie wiele kontrowersji, których nie można nie po-
                dejmować w dyskusji z młodzieżą. Młodzież powinna dojść podczas
                katechezy do przekonania, że chrześcijańska koncepcja życia rodzin-
                nego stanowi szczególną wartość, gdyż godność życia w czystości wy-
                nika z Chrystusowej pedagogii – odpowiedzialnej wolności. Program
                przewiduje uwzględnienie motywacji zarówno ludzkiej, jak i płyną-
                cej z Pisma Świętego i nauki Kościoła, którą należy wspólnie analizo-
                wać. Głównym rysem doktrynalnym powinno być ukazanie rodziny
                jako Kościoła domowego, opartego na obecności Chrystusa.
                    Metodyka  pracy  w  klasie  czwartej  liceum  i  piątej  technikum,
                ze względu na specyfikę podejmowanych tematów, powinna korzy-
                stać z metod, które pozwolą młodzieży wykorzystać wiedzę z innych
                przedmiotów, a jednocześnie ukażą zdobycze nauki od strony moral-
                nej i religijnej. W ukazywaniu problemów współczesnego świata na-
                leży  korzystać  z  możliwości,  jakie  stwarza  technika  audiowizualna.
                W miarę możliwości należy stosować metody liturgiczne i biblijne.
                    Motywem  powtarzającym  się  w  tematyce  kolejnych  działów
                jest miłość rozumiana jako najwyższa wartość nadająca sens życiu.
                Treści programowe zostały tak zaplanowane, aby młodzież w trakcie
                zgłębiania tematu miłości utwierdziła się w przekonaniu, że nie ogra-
                nicza się ona do uczuć, dobrego nastroju, związku między mężczyzną
                i kobietą, ale powinna stać się zasadą życia, której pełnia jest w Bogu.
                Uczeń w klasie IV liceum i V technikum ma także zrozumieć, że miłość
                jako fundament ma przełożenie na szacunek do siebie, drugiego czło-
                wieka, stanowi o jakości życia w społeczeństwie i państwie.
                    Program nauczania w klasie maturalnej podejmuje w dziale I te-
                matykę dotyczącą sensu życia. Miłość jest omówiona jako zasada wa-
                runkująca jakość uczuć, pracy i kultury. W ramach działu II podjęte
                zostają treści, które wynikają z powołania do życia w Kościele, spo-
                łeczeństwie i rodzinie. Tematyka jednostek lekcyjnych w tym dziale
                winna zostać tak skomponowana, aby tytuły odzwierciedlały konse-
                kwencje  dla  życia  człowieka  –  wyboru  lub  odrzucenia  miłości.  Pla-
                nując tematykę działu III, należy skupić się na przykazaniu miłości
                jako kamieniu węgielnym życia każdego człowieka. Z niego wypływają
                zagadnienia działu IV, które systematyzują chrześcijańską wizję szczę-
                ścia, uwzględniając to, co temu szczęściu nie służy. Celem omawiania




                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13