Page 10 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 10
Scenariusz katechezy jest tylko propozycją. To od katechety i kon-
kretnej sytuacji zależy, jaką formę dokładnie przybierze. Wskazane
jest, by katecheta nie zostawił uczniów bez konkluzji, jaka wynika
z całości katechezy. W przypadku problemu z jej sformułowaniem,
może sięgnąć do przewodnika programowo-dydaktycznego, który
ma do dyspozycji w ramach pakietu edukacyjnego. Katecheta powi-
nien również pamiętać o odpowiednim wprowadzeniu do modlitwy,
zapowiedzi tematu, zaciekawieniu treścią katechezy i nawiązaniem
do problemów i sytuacji życiowych uczniów i współczesnych rodzin.
Dla ożywienia procesu nauczania do każdej katechezy zapropo-
nowanej w poradniku metodycznym jest przygotowywany zestaw po-
mocy multimedialnych (płyta CD) z uwzględnieniem istotnych etapów
katechezy. Pomoce multimedialne są skorelowane zarówno z porad-
nikiem metodycznym dla katechety jak i podręcznikiem dla ucznia.
W procesie dydaktycznym katechezy służą w poznaniu nowej tre-
ści, zilustrowaniu jej i syntetycznemu podsumowaniu oraz przeży-
ciu przez medytację i śpiew. Zawierają teksty biblijne i nauczania
Kościoła, definicje, ilustracje i zdjęcia oraz nagrania piosenek i pie-
śni. Proponują też ćwiczenia aktywizujące i utrwalające. Prezenta-
cję multimedialną można wykonać za pomocą tablic interaktywnych
lub rzutnika multimedialnego. Ich walorem jest: prostota, zwięzłość
i komunikatywność. Są atrakcyjne w przekazie prawdy zbawienia
i skłaniają do refleksji nad chrześcijańskim życiem.
Mam nadzieję, że poradnik metodyczny pt. W poszukiwaniu miło-
ści rodzinnej posłuży jako dobra pomoc do przygotowania katechez
w klasie czwartej liceum i w klasie piątej technikum.
Na trud realizacji programu, wynikający z przyjętej misji apostol-
skiej, życzę wielu łask Bożych.
Szczęść Boże
ks. Stanisław Łabendowicz
Radom, 3 lipca 2023 r.