Page 7 - Poradnik metodyczny kl 4 LO i 5 T
P. 7
WPROWADZENIE
Drodzy Katecheci!
Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy poradnik metodyczny
do nauczania religii w klasie czwartej liceum i w klasie piątej techni-
kum pt. W poszukiwaniu miłości rodzinnej. Podręcznik ten jest oparty
o treści Podstawy programowej Kościoła katolickiego w Polsce i Progra-
mu nauczania religii z 2018 r. Cele katechetyczne, treści, zadania oraz
wymagania i korelacje są zgodne z tymi dokumentami i realizują przy-
jęty program. Zadaniem katechezy szkolnej i parafialnej jest wprowa-
dzanie ucznia w rzeczywistość Kościoła poprzez dawanie świadectwa
w Kościele, w świecie i w rodzinie. Katecheza ma pomóc młodemu
chrześcijaninowi w wyznawaniu wiary w Kościele, w okazywaniu
nadziei chrześcijańskiej wobec świata, ma wreszcie przygotować go
do odnalezienia drogi powołania i założenia rodziny – wspólnoty mi-
łości. W ten sposób program odnosi świadectwo ucznia Chrystusa
do trzech obszarów życia chrześcijanina. Program nauczania religii
w klasie czwartej liceum i piątej technikum stanowi logiczną konty-
nuację programu nauczania w klasach młodszych. Na tym poziomie
edukacji szkolnej w katechezie należy skupić się na świadectwie Chry-
stusa w małżeństwie i rodzinie oraz w społeczeństwie. Uczeń, korzy-
stając z różnorodnych źródeł informacji, powinien poznać zadania,
które spoczywają na katoliku względem rodziny i społeczności, w któ-
rych żyje. Problematyka małżeństwa i rodziny jest szczególnie aktual-
na ze względu na pewien kryzys rodziny. Powiązanie nauczania religii
w klasie czwartej liceum i piątej technikum z duszpasterstwem kate-
chetycznym młodzieży w parafii, powinno pomóc młodym katolikom
w dawaniu świadectwa poprzez budowanie autentycznej wspólnoty
życia i miłości.
Wymiar ewangelizacyjny w programie nauczania religii w klasie
maturalnej jest mocno związany zarówno z doświadczeniem uczniów,
7