Page 8 - Poradnik metodyczny kl 3 LO
P. 8

chrześcijańskich to dary Boga. To swoista „nawigacja”, w którą zostali
                wyposażeni, aby umożliwić poszukiwanie drogi do szczęścia, będące-
                go celem życia. W przekazie treści katechetycznych o nadziei nie może
                zabraknąć wiedzy, która uświadomi uczniom, że nie żyją dla siebie,
                ale że w życiu liczy się dobro wspólne i ważna jest umiejętność życia
                według norm  obowiązujących  w  społeczeństwie (dział II).  Widzial-
                ną  wspólnotą,  w  której  człowiek  może  się  realizować,  jest  Kościół
                będący miejscem wzrastania w wierze. Dzięki życiu sakramentalne-
                mu, przez które człowiek nawiązuje osobiste relacje z Bogiem, sta-
                je się żywym członkiem Kościoła. Nadzieja rodzi się, dojrzewa, owo-
                cuje i jest obecna w Kościele – o tym przypomni realizacja działu III.
                Kolejny blok zagadnień to przekaz umiejętności samooceny w świe-
                tle norm Dekalogu i nauczania Kościoła. Dział V uzupełnia poprzedni,
                wprowadzając  tematykę  „nowego  oblicza  miłosierdzia”  i  sposobów
                jego  aktualizacji  we  współczesnym  świecie.  Dział  VI  ukazuje  fakty
                historyczne,  które  wpłynęły  na  kształt  życia  społecznego,  tworząc
                nowe  oblicze  Kościoła,  natomiast  dział  VII  to  katechezy  liturgiczne
                i okolicznościowe. Celem ich jest głębsze zaangażowanie w uczestnic-
                two w liturgię Kościoła.
                    Metodyka pracy podczas katechezy powinna uwzględniać zainte-
                resowania  uczniów  oraz  potrzebę  wielostronnej  aktywności.  Warto
                angażować  młodzież  w  przygotowywanie  referatów  lub  wystąpień
                przybliżających rówieśnikom dane zagadnienie. Może to odbywać się
                z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunika-
                cyjnych. Cennym pomysłem jest także praca metodą projektu, dzięki
                której uczniowie nie tylko wzbogacają swoją wiedzę, ale także inte-
                grują  treści  z  podejmowanymi  postawami,  dzięki  czemu  omawiane
                zagadnienia  stają  się  im  bliższe.  Podręcznik  metodyczny  proponuje
                rożne formy aktywizacji uczniów poprzez: dyskusję, dialog, wykład,
                pracę w grupach, metaplan. Mają one służyć wyrabianiu umiejętno-
                ści  dialogu,  formułowania  pytań  życiowych  i  szukania  odpowiedzi
                w oparciu o pismo Święte i nauczanie Kościoła.
                    Treści nauczania zawarte w trzeciej klasie liceum technikum mają
                doprowadzić do umocnienia relacji z Chrystusem, który jest źródłem
                i wzorem miłości społecznej. We wszystkich podejmowanych tema-
                tach istotne jest także umożliwienie uczniom stałego kontaktu ze sło-
                wem Bożym poprzez różnorodne metody pracy z tekstem biblijnym.




                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13