Page 8 - Poradnik metodyczny kl 3 LO
P. 8
chrześcijańskich to dary Boga. To swoista „nawigacja”, w którą zostali
wyposażeni, aby umożliwić poszukiwanie drogi do szczęścia, będące-
go celem życia. W przekazie treści katechetycznych o nadziei nie może
zabraknąć wiedzy, która uświadomi uczniom, że nie żyją dla siebie,
ale że w życiu liczy się dobro wspólne i ważna jest umiejętność życia
według norm obowiązujących w społeczeństwie (dział II). Widzial-
ną wspólnotą, w której człowiek może się realizować, jest Kościół
będący miejscem wzrastania w wierze. Dzięki życiu sakramentalne-
mu, przez które człowiek nawiązuje osobiste relacje z Bogiem, sta-
je się żywym członkiem Kościoła. Nadzieja rodzi się, dojrzewa, owo-
cuje i jest obecna w Kościele – o tym przypomni realizacja działu III.
Kolejny blok zagadnień to przekaz umiejętności samooceny w świe-
tle norm Dekalogu i nauczania Kościoła. Dział V uzupełnia poprzedni,
wprowadzając tematykę „nowego oblicza miłosierdzia” i sposobów
jego aktualizacji we współczesnym świecie. Dział VI ukazuje fakty
historyczne, które wpłynęły na kształt życia społecznego, tworząc
nowe oblicze Kościoła, natomiast dział VII to katechezy liturgiczne
i okolicznościowe. Celem ich jest głębsze zaangażowanie w uczestnic-
two w liturgię Kościoła.
Metodyka pracy podczas katechezy powinna uwzględniać zainte-
resowania uczniów oraz potrzebę wielostronnej aktywności. Warto
angażować młodzież w przygotowywanie referatów lub wystąpień
przybliżających rówieśnikom dane zagadnienie. Może to odbywać się
z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunika-
cyjnych. Cennym pomysłem jest także praca metodą projektu, dzięki
której uczniowie nie tylko wzbogacają swoją wiedzę, ale także inte-
grują treści z podejmowanymi postawami, dzięki czemu omawiane
zagadnienia stają się im bliższe. Podręcznik metodyczny proponuje
rożne formy aktywizacji uczniów poprzez: dyskusję, dialog, wykład,
pracę w grupach, metaplan. Mają one służyć wyrabianiu umiejętno-
ści dialogu, formułowania pytań życiowych i szukania odpowiedzi
w oparciu o pismo Święte i nauczanie Kościoła.
Treści nauczania zawarte w trzeciej klasie liceum technikum mają
doprowadzić do umocnienia relacji z Chrystusem, który jest źródłem
i wzorem miłości społecznej. We wszystkich podejmowanych tema-
tach istotne jest także umożliwienie uczniom stałego kontaktu ze sło-
wem Bożym poprzez różnorodne metody pracy z tekstem biblijnym.
8