Page 13 - Poradnik metodyczny kl 3 LO
P. 13
„O ludzi jednak Bóg dba w inny sposób niż o istoty, które
nie są osobami: nie «od zewnątrz», poprzez prawa natury fizycznej,
ale «od wewnątrz», za pośrednictwem rozumu, który, poznając dzięki
przyrodzonemu światłu odwieczne prawo Boże, jest w stanie wska-
zać człowiekowi właściwy kierunek wolnego działania. W ten sposób
Bóg powołuje człowieka do uczestnictwa w swojej opatrzności, pra-
gnąc za pośrednictwem jego samego, to znaczy poprzez jego rozumne
i odpowiedzialne zaangażowanie, kierować światem: nie tylko świa-
tem natury, ale i światem osób ludzkich” (Jan Paweł II, Veritatis splen-
dor, 43).
„Prawo naturalne jest niezmienne i trwałe pośród zmian histo-
rycznych. Zasady, które są jego wyrazem, pozostają ważne w swo-
jej istocie. Stanowi ono konieczną podstawę do opracowania zasad
moralnych oraz prawa cywilnego” (KKK 1979).
Choć Bóg wpisał zasady prawa naturalnego w serca wszystkich
ludzi, potrzebne było ich objawienie, aby grzeszna ludzkość mogła
w sposób pełny poznać wymagania tego prawa.
Katecheta udziela uczniom informacji o innych formach prawa
moralnego: prawie cywilnym i prawie kościelnym.
Prawo cywilne to zespół norm prawnych regulujących stosun-
ki majątkowe, a w pewnym stopniu i niemajątkowe, między równo-
rzędnymi podmiotami prawa. Prawo cywilne chroni dobra osobiste,
np.: nazwisko, zdrowie, twórczość naukową, artystyczną i racjonaliza-
torską, tajemnicę korespondencji, wolności sumienia i wyznania itp.
Reguluje prawne formy korzystania z rzeczy, zobowiązania wynikają-
ce z umów, określa przejście prawa i obowiązków majątkowych zmar-
łych osób na spadkobierców, ma na celu ochronę twórczości literac-
kiej, naukowej, artystycznej oraz wynalazków.
Prawo kościelne dotyczy wyznawców kościoła lub związków
wyznaniowych. Prawo kanoniczne Kościoła katolickiego znajdu-
je się w Kodeksie Prawa Kanonicznego. To zbiór praw wydanych
przez papieży i sobory. Reguluje ono: funkcjonowanie i strukturę
organów kościelnych; ustrój Kościoła, np. podziału administracyjne-
go; organizację życia wewnętrznego; kult; zadania Kościoła i zakonów,
np. ustalenie obchodów i dat świąt, sakramenty; majątek, np. szkoły,
13