Page 9 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 9
Funkcja ewangelizacyjna programu dla klasy pierwszej dotyczy
zwłaszcza zagadnień związanych z właściwym rozumieniem Kościo-
ła. Praktyka sakramentów i życia według ideałów ewangelicznych
stanowi szczególną trudność dla młodzieży w tym wieku. Stąd należy
wyeksponować te treści, które dotyczą życia sakramentalnego i chrze-
ścijańskiego. Dotyczy to szczególnie udziału we Mszy Świętej.
W czasie trwania nauki młodzi ludzie są na dość burzliwym etapie
osiągania dojrzałości psychofizycznej i religijno-kulturowej. Młodzież
licealna niejednokrotnie kwestionuje prawdy wiary. Realizowany
na katechezach program winien jednocześnie pełnić funkcję ewange-
lizacyjną. Zasadne jest podejmowanie dyskusji z młodzieżą na tematy
związane z wiarą, by wykazać, że nie ma sprzeczności pomiędzy wiarą
a wiedzą.
Metodyka pracy podczas katechezy powinna uwzględniać fakt,
że przynajmniej dla części młodzieży bierzmowanie było ważnym
elementem związania z Kościołem. Stąd też zasadne jest korzysta-
nie z metod biblijnych i liturgicznych. W omawianiu kwestii dogma-
tycznych należy wykorzystywać metodę dialogu i dyskusji. Potrzeba
ponadto wykorzystywać metody, które będą służyły tworzeniu wspól-
noty i otwarciu się młodzieży na siebie. Zadaniem katechety jest też
zainteresowanie ucznia aktualnymi wydarzeniami z życia Kościoła,
przeżywanymi okresami roku liturgicznego, działalnością grup dusz-
pasterskich i kół zainteresowań.
Uczeń po skończonej pierwszej klasie powinien znać zasady
życia i modlitwy wspólnoty Kościoła z podkreśleniem ożywionego
życia sakramentalnego, różne formy modlitwy i podstawowe prawdy
objawione. Uczeń powinien umieć przyjmować Chrystusa jako najdo-
skonalszy wzorzec życia, dostrzegać w liturgii drogę przybliżania się
ku Bogu i pomocy w osiąganiu doskonałości, odczytywać uczestnic-
two w liturgii jako pogłębianie więzi z Chrystusem i Jego Kościołem,
uzdalniające do wyraźniejszego zaangażowania się po stronie dobra.
Uczeń ma żyć we wspólnocie Kościoła i angażować się po stronie
Kościoła.
Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka kate-
chetyczna wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe. W przygo-
towanych katechezach zaproponowano interesujące metody i środki
dydaktyczne. Tok katechezy jest organizowany przez: wprowadzenie,
9