Page 9 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 9

Funkcja  ewangelizacyjna  programu  dla  klasy  pierwszej  dotyczy
               zwłaszcza zagadnień związanych z właściwym rozumieniem Kościo-
               ła.  Praktyka  sakramentów  i  życia  według  ideałów  ewangelicznych
               stanowi szczególną trudność dla młodzieży w tym wieku. Stąd należy
               wyeksponować te treści, które dotyczą życia sakramentalnego i chrze-
               ścijańskiego. Dotyczy to szczególnie udziału we Mszy Świętej.
                   W czasie trwania nauki młodzi ludzie są na dość burzliwym etapie
               osiągania dojrzałości psychofizycznej i religijno-kulturowej. Młodzież
               licealna  niejednokrotnie  kwestionuje  prawdy  wiary.  Realizowany
               na katechezach program winien jednocześnie pełnić funkcję ewange-
               lizacyjną. Zasadne jest podejmowanie dyskusji z młodzieżą na tematy
               związane z wiarą, by wykazać, że nie ma sprzeczności pomiędzy wiarą
               a wiedzą.
                   Metodyka  pracy  podczas  katechezy  powinna  uwzględniać  fakt,
               że  przynajmniej  dla  części  młodzieży  bierzmowanie  było  ważnym
               elementem  związania  z  Kościołem.  Stąd  też  zasadne  jest  korzysta-
               nie z metod biblijnych i liturgicznych. W omawianiu kwestii dogma-
               tycznych należy wykorzystywać metodę dialogu i dyskusji. Potrzeba
               ponadto wykorzystywać metody, które będą służyły tworzeniu wspól-
               noty i otwarciu się młodzieży na siebie. Zadaniem katechety jest też
               zainteresowanie  ucznia  aktualnymi  wydarzeniami  z  życia  Kościoła,
               przeżywanymi okresami roku liturgicznego, działalnością grup dusz-
               pasterskich i kół zainteresowań.
                   Uczeń  po  skończonej  pierwszej  klasie  powinien  znać  zasady
               życia  i  modlitwy  wspólnoty  Kościoła  z  podkreśleniem  ożywionego
               życia sakramentalnego, różne formy modlitwy i podstawowe prawdy
               objawione. Uczeń powinien umieć przyjmować Chrystusa jako najdo-
               skonalszy wzorzec życia, dostrzegać w liturgii drogę przybliżania się
               ku Bogu i pomocy w osiąganiu doskonałości, odczytywać uczestnic-
               two w liturgii jako pogłębianie więzi z Chrystusem i Jego Kościołem,
               uzdalniające do wyraźniejszego zaangażowania się po stronie dobra.
               Uczeń  ma  żyć  we  wspólnocie  Kościoła  i  angażować  się  po  stronie
               Kościoła.
                   Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka kate-
               chetyczna wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe. W przygo-
               towanych katechezach zaproponowano interesujące metody i środki
               dydaktyczne. Tok katechezy jest organizowany przez: wprowadzenie,




                                                                                     9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14