Page 13 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 13
kim jestem», a raczej On jeden może uczynić mnie tym, kim będę (...).
Każdy człowiek jest powołany do tego, żeby być kimś, ale musi zrozu-
mieć, że aby spełnić to powołanie, może być tylko jedną osobą: sobą
samym” (T. Merton, Posiew kontemplacji. Nikt nie jest samotną wyspą,
Kraków 1989, s. 18-19.260).
Człowiek współczesny nie tylko nie szuka odpowiedzi na pyta-
nie, kim jest, ale często sobie nawet tego pytania nie stawia, uważa-
jąc je za zbyt trudne. Będąc uwikłanym w sprawy ziemskie, ufając
swoim wynalazkom aż do poczucia samowystarczalności, kierując
się wyborami, które tu, i wyłącznie dla niego są wygodne, przynoszą
korzyść, człowiek wyraża skłonność do ukrywania się przed Bogiem
(por. Rdz 3,8-10) i do ucieczki przed Jego wezwaniem (por. Jon 1,3),
nie chce stawiać pytań, które mogą się okazać brzemienne w wymaga-
nia. Gdy dodamy do tego bunt przeciw obecności zła w świecie prądy
umysłowe wrogie wszelkiej transcendencji, zły przykład wierzą-
cych, niewiedzę lub obojętność religijną, to mamy obraz człowie-
ka o zachwianej bądź wprost negatywnej postawie, jakże dalekiej
od biblijnego zawołania „dziękuję żeś mnie tak cudownie stworzył”
(por. Ps 139,14).
Każdy z Was na pytanie, kim jestem, miałby na pewno różne
odpowiedzi.
ROZWINIĘCIE
Odczytanie i analiza tekstów biblijnych.
„Stworzył wiec Bóg człowieka na swój obraz na obraz Boży
go stworzył; stworzył mężczyznę i niewiastę” (Rdz 1,27).
– Na czyje podobieństwo został stworzony człowiek?
„Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali
dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego” (J 1,12).
– Czyim dzieckiem jest każdy z nas?
13