Page 7 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 7

WPROWADZENIE




                   Drodzy Katecheci


                   Z  radością  oddajemy  w  Wasze  ręce  nowy  podręcznik  meto-
               dyczny  do  nauczania  religii  w  klasie  pierwszej  liceum  i  technikum
               pt. W poszukiwaniu wiary i wolności. Podręcznik ten jest oparty o tre-
               ści  Podstawy  programowej  Kościoła  katolickiego  w  Polsce  z  2018  r.
               i Program nauczania religii z 2018 r.
                   Program  nauczania  religii  w  pierwszej  klasie  liceum  i  techni-
               kum ma zachęcić uczniów do aktywnego poszukiwania odpowiedzi
               na pytania związane z wiarą. Uczniowie w pierwszej klasie znajdują się
               w specyficznej sytuacji. Po pierwsze doświadczają obecności w nowej
               szkole, nowym środowisku, nowej grupie rówieśników i nauczycieli.
               Jest to sytuacja ciekawa, choć traumatyzująca. Młodzi czują potrzebę
               jakiegoś zakorzenienia i przemyślenia na nowo własnej tożsamości.
               Tematyka  zajęć  w  szkole  ponadpodstawowej  wychodzi  naprzeciw
               oczekiwaniom  uczniów,  należy  więc  uwzględnić  ich  silne  poczucie
               wolności i niezależności, wesprzeć podczas wyrażania własnego zda-
               nia  na  tematy  związane  z  wiarą  oraz  wykazać  zrozumienie.  Uczeń
               w  szkole  ponadpodstawowej  potrzebuje  towarzyszenia  podczas
               odnajdywania sensu wiary, pomocy w uzgadnianiu jej z nauką oraz
               świadectwa, które jest mocnym argumentem dowodzącym obecności
               Boga w świecie. Tematem zasadniczym dla tego etapu edukacyjnego
               jest  chrześcijańska  tożsamość.  Chodzi  o  ukazanie  chrześcijańskiego
               stylu życia, który nie jest jedynie zbiorem nawyków, przyzwyczajeń
               i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
                   Rozdział  pierwszy  podręcznika  odnosi  się  do  poszukiwania
               odpowiedzi na pytanie o sens istnienia w oparciu o poglądy filozo-
               ficzne,  teologiczne  i  Biblię.  Rozdział  drugi  jest  poświęcony  reflek-
               sji  nad  stworzeniem,  pochodzeniem  człowieka  i  świata.  Tematyka
               zajęć ma na celu uświadomienie, że zostałem wybrany, zaplanowany




                                                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12