Page 7 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 7
WPROWADZENIE
Drodzy Katecheci
Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik meto-
dyczny do nauczania religii w klasie pierwszej liceum i technikum
pt. W poszukiwaniu wiary i wolności. Podręcznik ten jest oparty o tre-
ści Podstawy programowej Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 r.
i Program nauczania religii z 2018 r.
Program nauczania religii w pierwszej klasie liceum i techni-
kum ma zachęcić uczniów do aktywnego poszukiwania odpowiedzi
na pytania związane z wiarą. Uczniowie w pierwszej klasie znajdują się
w specyficznej sytuacji. Po pierwsze doświadczają obecności w nowej
szkole, nowym środowisku, nowej grupie rówieśników i nauczycieli.
Jest to sytuacja ciekawa, choć traumatyzująca. Młodzi czują potrzebę
jakiegoś zakorzenienia i przemyślenia na nowo własnej tożsamości.
Tematyka zajęć w szkole ponadpodstawowej wychodzi naprzeciw
oczekiwaniom uczniów, należy więc uwzględnić ich silne poczucie
wolności i niezależności, wesprzeć podczas wyrażania własnego zda-
nia na tematy związane z wiarą oraz wykazać zrozumienie. Uczeń
w szkole ponadpodstawowej potrzebuje towarzyszenia podczas
odnajdywania sensu wiary, pomocy w uzgadnianiu jej z nauką oraz
świadectwa, które jest mocnym argumentem dowodzącym obecności
Boga w świecie. Tematem zasadniczym dla tego etapu edukacyjnego
jest chrześcijańska tożsamość. Chodzi o ukazanie chrześcijańskiego
stylu życia, który nie jest jedynie zbiorem nawyków, przyzwyczajeń
i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
Rozdział pierwszy podręcznika odnosi się do poszukiwania
odpowiedzi na pytanie o sens istnienia w oparciu o poglądy filozo-
ficzne, teologiczne i Biblię. Rozdział drugi jest poświęcony reflek-
sji nad stworzeniem, pochodzeniem człowieka i świata. Tematyka
zajęć ma na celu uświadomienie, że zostałem wybrany, zaplanowany
7