Page 8 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 8

przez  Boga,  bo  Bóg  chciał  każdego  z  nas  z  osobna.  Kolejnym  kom-
                ponentem, który kształtuje chrześcijańską tożsamość, jest poczucie,
                iż otrzymaliśmy Boże przebaczenie i zostaliśmy odkupieni przez Chry-
                stusa. Treści rozdziału trzeciego prowadzą ucznia od zagadnień zwią-
                zanych z grzechem, który jest skutkiem wolnego wyboru, do świętości
                Boga. Rozdział czwarty koncentruje się na poszukiwaniu zrozumienia
                swojej wiary. Rozdział piąty dotyczy tematyki eschatologicznej i ange-
                lologii. Rozdział piąty dotyczy modlitwy jako owocu chrześcijańskiej
                wiary.  W  podręczniku  nie  zabrakło  katechez  związanych  z  rokiem
                liturgicznym i okolicznościowych (rozdział szósty).
                    Punkt wyjścia do nauczania religii w I klasie liceum i technikum
                stanowi  wymiar  egzystencjalny.  Na  wymiar  ten  składa  się  osobiste
                i bardzo zróżnicowane doświadczenie Kościoła odkrywane w wyzna-
                niu  wiary,  sakramentach,  modlitwie  i  moralności  błogosławieństw.
                Na  tych  doświadczeniach  winien  bazować  katecheta  na  podstawie
                własnych  przemyśleń  i  naszego  podręcznika.  W  nauczaniu  chodzi
                o  oczyszczenie  obrazu  Kościoła  i  życia  chrześcijańskiego  odnośnie
                motywacji wiary, o doświadczanie bliskiego związku wiary z zagad-
                nieniem sensu życia i działania.
                    Wymiar  biblijny  jest  powiązany  z  odkryciem  związku  między
                Kościołem  a  słowem  Bożym.  Ten  aspekt  jest  niezmiernie  ważny
                motywująco i powinien być wielokrotnie podkreślany przez nauczy-
                cieli i twórców podręczników. Kościół sakramentów i przykazań oraz
                błogosławieństw  jest  Kościołem  słowa.  Eklezjocentryczny  motyw
                programu  winien  ukazać  konieczność  zakorzenienia  się  w  Piśmie
                Świętym oraz związku między Kościołem a Biblią. Winien wreszcie
                ukazywać,  że  historia  zbawienia  składa  się  z  trzech  nierozerwalnie
                ze sobą związanych etapów: Starego Testamentu, życia Jezusa Chry-
                stusa i historii Kościoła.
                    Wymiar doktrynalny realizowanego programu wiąże się z usze-
                regowaniem celów katechetycznych i treści nauczania według sche-
                matu zastosowanego w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Zagadnie-
                nia, jakie podejmuje program wiążą się z wchodzeniem w tajemnicę
                związku Boga – Trójcy Świętej i Kościoła. Program przeciwstawia się
                naturalizmowi – w formacji moralnej mówi zarówno o Kościele błogo-
                sławieństw, jak i o Kościele sakramentów.






                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13