Page 8 - Poradnik metodyczny kl 1 LO
P. 8
przez Boga, bo Bóg chciał każdego z nas z osobna. Kolejnym kom-
ponentem, który kształtuje chrześcijańską tożsamość, jest poczucie,
iż otrzymaliśmy Boże przebaczenie i zostaliśmy odkupieni przez Chry-
stusa. Treści rozdziału trzeciego prowadzą ucznia od zagadnień zwią-
zanych z grzechem, który jest skutkiem wolnego wyboru, do świętości
Boga. Rozdział czwarty koncentruje się na poszukiwaniu zrozumienia
swojej wiary. Rozdział piąty dotyczy tematyki eschatologicznej i ange-
lologii. Rozdział piąty dotyczy modlitwy jako owocu chrześcijańskiej
wiary. W podręczniku nie zabrakło katechez związanych z rokiem
liturgicznym i okolicznościowych (rozdział szósty).
Punkt wyjścia do nauczania religii w I klasie liceum i technikum
stanowi wymiar egzystencjalny. Na wymiar ten składa się osobiste
i bardzo zróżnicowane doświadczenie Kościoła odkrywane w wyzna-
niu wiary, sakramentach, modlitwie i moralności błogosławieństw.
Na tych doświadczeniach winien bazować katecheta na podstawie
własnych przemyśleń i naszego podręcznika. W nauczaniu chodzi
o oczyszczenie obrazu Kościoła i życia chrześcijańskiego odnośnie
motywacji wiary, o doświadczanie bliskiego związku wiary z zagad-
nieniem sensu życia i działania.
Wymiar biblijny jest powiązany z odkryciem związku między
Kościołem a słowem Bożym. Ten aspekt jest niezmiernie ważny
motywująco i powinien być wielokrotnie podkreślany przez nauczy-
cieli i twórców podręczników. Kościół sakramentów i przykazań oraz
błogosławieństw jest Kościołem słowa. Eklezjocentryczny motyw
programu winien ukazać konieczność zakorzenienia się w Piśmie
Świętym oraz związku między Kościołem a Biblią. Winien wreszcie
ukazywać, że historia zbawienia składa się z trzech nierozerwalnie
ze sobą związanych etapów: Starego Testamentu, życia Jezusa Chry-
stusa i historii Kościoła.
Wymiar doktrynalny realizowanego programu wiąże się z usze-
regowaniem celów katechetycznych i treści nauczania według sche-
matu zastosowanego w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Zagadnie-
nia, jakie podejmuje program wiążą się z wchodzeniem w tajemnicę
związku Boga – Trójcy Świętej i Kościoła. Program przeciwstawia się
naturalizmowi – w formacji moralnej mówi zarówno o Kościele błogo-
sławieństw, jak i o Kościele sakramentów.
8