Page 9 - ZPieniedzmi
P. 9
Pamiętaj – postawienie osób niepełnosprawnych w różnych sytuacjach społecznych po-
przez organizację scenek sytuacyjnych pozwala na kształtowanie umiejętności niezbędnych
do nabycia maksymalnej niezależności, w tym posługiwania się pieniędzmi
Wyboru poszczególnych treści nauczania i wychowania dokonuj kierując się indywidualnymi
możliwościami psychofizycznymi swoich uczniów i środowiskiem, w jakim oni zamieszkują
Pamiętaj, że nie każdy uczeń opanuje wszystkie treści zawarte w poradniku – np. operowa-
nie groszami, czy wykonywanie transakcji bezgotówkowych przy pomocy karty płatniczej.
Uzupełniaj wiedzę i umiejętności ucznia o znaczeniu pieniądza w życiu każdego człowieka,
zagadnienia związane z pracą
Poradnik skierowany jest do nauczycieli i stanowi propozycję wyboru treści i zadań. Zatem
nie zawęża i nie ogranicza inwencji w tworzeniu własnych ćwiczeń i scenek, uwzględniających skalę
trudności gwarantującą osiągnięcie sukcesu na poziomie intelektualnym i praktycznym przez ucznia.
Istotne jest działanie na konkretach i odniesienie do prawdziwych sytuacji życiowych.
W trakcie realizacji treści poradnika sugerujemy bieżące monitorowanie umiejętności, w tym
posługiwania się pieniędzmi podczas robienia zakupów, załatwiania spraw w banku, płacenia za usłu-
gi telefoniczne, w restauracji, w kawiarni i w aptece, itd. z udziałem nauczyciela, rodzica, opiekuna
i bez ich udziału. Wykorzystujmy możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia
oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły – w ciągu trwania procesu edukacji konieczna jest pełna
korelacja treści nauczania.
Mamy nadzieję, że korzystanie z podręcznika pozytywnie wpłynie na rozwój kompetencji spo-
łecznych uczniów. Chcielibyśmy, żeby uczniowie dzięki posiadaniu właściwych kompetencji społecz-
nych, stali się pracownikami, członkami społeczności lokalnej, klientami, osobami odpowiedzialnymi
i by poprawiła się jakość ich życia. Ważne, jest to, by zapobiegać procesowi narastania marginalizacji
społecznej tej grupy osób i zerwanie ze stereotypem, że są to osoby bezradne.