Page 7 - ZPieniedzmi
P. 7

Wstęp





              „Z pieniędzmi za pan brat” to poradnik, którego celem jest umożliwienie uczniom z niepełno-
        sprawnością intelektualną w stopniu głębszym poznanie polskiego systemu płatniczego, a przede
        wszystkim nabycie umiejętności posługiwania się pieniędzmi w życiu codziennym. Potrzeba ta jest
        związana z osiąganiem samodzielności niezbędnej do prowadzenia gospodarstwa domowego. Brak
        tej umiejętności uniemożliwia niezależne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu doro-
        słym.

              Problem edukacji ekonomicznej dotyczy nie tylko uczniów niepełnosprawnych, jak zauważają
        m.in. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska , Małgorzata Kupisiewicz . W klasach młodszych szkół podstawo-
                                             1
                                                                       2
        wych nauczyciele kładą duży nacisk na działania matematyczne, pomniejszając znajomość wartości
        i praktycznego gospodarowania pieniędzmi. Do nabycia gospodarowania pieniędzy wystarczy rozu-
        mowanie operacyjne na poziomie konkretnym. Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie są w sta-
        nie poprzez zdobywanie doświadczeń w tym zakresie nabyć umiejętności w zakresie posługiwania
        się pieniędzmi. Planowanie np. budżetu domowego nie zawsze i nie musi być typowym zapisem
        matematycznym.
              Dzieci powinny uczestniczyć w rozmowach z rodzicami, skąd oni mają pieniądze, że należy pra-
        cować, jakie wydatki ma rodzina. Rodzice w obecności dzieci winni podejmować decyzje finansowe,
        włączać dzieci w planowanie finansów domowych, dawać dzieciom do dyspozycji kieszonkowe.

              Opracowano dla uczniów kształcenia specjalnego karty pracy, pomoce do nauczania uwzględ-
        niające różne umiejętności – czytania, pisania, przygotowania do podjęcia pracy, jednakże brak jest
        odniesień do znajomości pieniądza i posługiwania się nim.

              Poradnik „Z pieniędzmi za pan brat” został napisany przez pedagogów specjalnych w oparciu
        o własne doświadczenia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, kładąc nacisk na
        praktyczne zdobywanie umiejętności.
              Składa się z czterech rozdziałów:

                    pierwszy – Poznajemy monety (1 zł, 2 zł, 5 zł)
                    drugi – Poznajemy banknoty (10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł)

                    trzeci – Poznajemy grosze (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 gr, 2 gr, 5 gr)

                    czwarty – Gospodarowanie pieniędzmi w dorosłym życiu




        1  Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska; „Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Wspomaganie rozwoju
        umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edu-
        kacji.”
        2  Małgorzata Kupisiewicz; „Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami
        pieniężnymi.”
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12