Page 7 - ZPieniedzmi
P. 7
Wstęp
„Z pieniędzmi za pan brat” to poradnik, którego celem jest umożliwienie uczniom z niepełno-
sprawnością intelektualną w stopniu głębszym poznanie polskiego systemu płatniczego, a przede
wszystkim nabycie umiejętności posługiwania się pieniędzmi w życiu codziennym. Potrzeba ta jest
związana z osiąganiem samodzielności niezbędnej do prowadzenia gospodarstwa domowego. Brak
tej umiejętności uniemożliwia niezależne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu doro-
słym.
Problem edukacji ekonomicznej dotyczy nie tylko uczniów niepełnosprawnych, jak zauważają
m.in. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska , Małgorzata Kupisiewicz . W klasach młodszych szkół podstawo-
1
2
wych nauczyciele kładą duży nacisk na działania matematyczne, pomniejszając znajomość wartości
i praktycznego gospodarowania pieniędzmi. Do nabycia gospodarowania pieniędzy wystarczy rozu-
mowanie operacyjne na poziomie konkretnym. Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie są w sta-
nie poprzez zdobywanie doświadczeń w tym zakresie nabyć umiejętności w zakresie posługiwania
się pieniędzmi. Planowanie np. budżetu domowego nie zawsze i nie musi być typowym zapisem
matematycznym.
Dzieci powinny uczestniczyć w rozmowach z rodzicami, skąd oni mają pieniądze, że należy pra-
cować, jakie wydatki ma rodzina. Rodzice w obecności dzieci winni podejmować decyzje finansowe,
włączać dzieci w planowanie finansów domowych, dawać dzieciom do dyspozycji kieszonkowe.
Opracowano dla uczniów kształcenia specjalnego karty pracy, pomoce do nauczania uwzględ-
niające różne umiejętności – czytania, pisania, przygotowania do podjęcia pracy, jednakże brak jest
odniesień do znajomości pieniądza i posługiwania się nim.
Poradnik „Z pieniędzmi za pan brat” został napisany przez pedagogów specjalnych w oparciu
o własne doświadczenia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, kładąc nacisk na
praktyczne zdobywanie umiejętności.
Składa się z czterech rozdziałów:
pierwszy – Poznajemy monety (1 zł, 2 zł, 5 zł)
drugi – Poznajemy banknoty (10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł)
trzeci – Poznajemy grosze (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 gr, 2 gr, 5 gr)
czwarty – Gospodarowanie pieniędzmi w dorosłym życiu
1 Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska; „Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Wspomaganie rozwoju
umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edu-
kacji.”
2 Małgorzata Kupisiewicz; „Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami
pieniężnymi.”