Page 8 - ZPieniedzmi
P. 8

Monety i banknoty wprowadzane są w następujący sposób:

                  zabawy  dydaktyczne  pomagające  w poznawaniu,  rozróżnianiu  pieniędzy,  np.  wybieranie
                    właściwej monety z woreczka, spośród innych monet, żetonów, itp.

                  prezentacja wyglądu monety, banknotu poszerzona ewentualnym opisem ze znakami cha-
                    rakterystycznymi,

                  podpisywanie monet, banknotów
                  Posługiwanie się prawdziwymi monetami w poznanym zakresie – rozmienianie pieniędzy

                  prezentacja wartości pieniądza poprzez odniesienie – co można za to kupić
                  trening umiejętności robienia zakupów, zabawy w sklep i scenki sytuacyjne z używaniem
                    zwrotów używanych podczas robienia zakupów

                  generalizacja  umiejętności  w rzeczywistych  warunkach  –  użycie  pieniędzy  na  zakupach
                    w sklepie, wykonanie opłat, wypłata pieniędzy z bankomatu, planowanie wydatków.
                  ćwiczenia w operowaniu konkretnym nominałem monety, banknotu w różnych zakresach –
                    obliczenia z wykorzystaniem poznanych pieniędzy.



                 Poradnik wprowadza rozumienie pojęć: ,,reszty’’ w zakupach, tańszy – droższy, wdrażanie do
           oszczędzania, planowanie wydatków.






                 Wskazówki dla prowadzących zajęcia


                  Z uwagi na ciągłe odniesienie do rzeczywistości – gromadź do scenek sytuacyjnych praw-
                    dziwe przedmioty – oryginalne opakowania różnych produktów, przypisz im realną wartość
                    – cenę
                  Ważne jest, aby uczeń ćwiczył na oryginalnych monetach i banknotach – (znaki wypukłe,
                    wodne, kolory, grubość, wymiary pieniędzy) – wielozmysłowe poznawanie, utrwalanie

                  Ustal z uczniami w jaki sposób można pozyskać pieniądze – kieszonkowe od rodziców, wy-
                    konywanie drobnych prac zarobkowych jak mycie okien i sprzątanie mieszkań, wynoszenie
                    śmieci, wyprowadzanie psów, roznoszenie ulotek, to co możliwe w danym środowisku, np.
                    pomoc w pracach w ogrodzie, zbiór i segregacja owoców

                  Wybieraj zabawę dydaktyczną lub scenkę stopniując skalę trudności w zależności od ak-
                    tualnych potrzeb, okoliczności np. w sklepie spożywczym, sklepie warzywno-owocowym,
                    kiosku ruchu, na poczcie, sklep papierniczy, sklep kosmetyczny, sklep odzieżowy, sklep spor-
                    towy, piekarnia, cukiernia, apteka

                  Organizuj wycieczki dydaktyczne do miejsc, gdzie uczniowie będą posługiwać się pieniędz-
                    mi np. różne sklepy, apteka, poczta, urząd, kawiarnia, restauracja, kino, teatr, fryzjer, kos-
                    metyczka, bank, zakładanie konta prowadź równolegle trening umiejętności społecznych

                  Kształtuj inne umiejętności – zapisu, liczenia, czytania
                  Wybierz kalkulatory z dużą klawiaturą

                  Angażuj i włączaj do działań ekonomicznych rodziców
                  Wyposaż swojego ucznia w instrukcje na różnorodne sytuacje życiowe

                  Gdy potrzeba – aby przekazać treści wiedzy i poleceń wprowadź alternatywne lub wspoma-
                    gające metody komunikacji z uczniem
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13