Page 8 - ZPieniedzmi
P. 8
Monety i banknoty wprowadzane są w następujący sposób:
zabawy dydaktyczne pomagające w poznawaniu, rozróżnianiu pieniędzy, np. wybieranie
właściwej monety z woreczka, spośród innych monet, żetonów, itp.
prezentacja wyglądu monety, banknotu poszerzona ewentualnym opisem ze znakami cha-
rakterystycznymi,
podpisywanie monet, banknotów
Posługiwanie się prawdziwymi monetami w poznanym zakresie – rozmienianie pieniędzy
prezentacja wartości pieniądza poprzez odniesienie – co można za to kupić
trening umiejętności robienia zakupów, zabawy w sklep i scenki sytuacyjne z używaniem
zwrotów używanych podczas robienia zakupów
generalizacja umiejętności w rzeczywistych warunkach – użycie pieniędzy na zakupach
w sklepie, wykonanie opłat, wypłata pieniędzy z bankomatu, planowanie wydatków.
ćwiczenia w operowaniu konkretnym nominałem monety, banknotu w różnych zakresach –
obliczenia z wykorzystaniem poznanych pieniędzy.
Poradnik wprowadza rozumienie pojęć: ,,reszty’’ w zakupach, tańszy – droższy, wdrażanie do
oszczędzania, planowanie wydatków.
Wskazówki dla prowadzących zajęcia
Z uwagi na ciągłe odniesienie do rzeczywistości – gromadź do scenek sytuacyjnych praw-
dziwe przedmioty – oryginalne opakowania różnych produktów, przypisz im realną wartość
– cenę
Ważne jest, aby uczeń ćwiczył na oryginalnych monetach i banknotach – (znaki wypukłe,
wodne, kolory, grubość, wymiary pieniędzy) – wielozmysłowe poznawanie, utrwalanie
Ustal z uczniami w jaki sposób można pozyskać pieniądze – kieszonkowe od rodziców, wy-
konywanie drobnych prac zarobkowych jak mycie okien i sprzątanie mieszkań, wynoszenie
śmieci, wyprowadzanie psów, roznoszenie ulotek, to co możliwe w danym środowisku, np.
pomoc w pracach w ogrodzie, zbiór i segregacja owoców
Wybieraj zabawę dydaktyczną lub scenkę stopniując skalę trudności w zależności od ak-
tualnych potrzeb, okoliczności np. w sklepie spożywczym, sklepie warzywno-owocowym,
kiosku ruchu, na poczcie, sklep papierniczy, sklep kosmetyczny, sklep odzieżowy, sklep spor-
towy, piekarnia, cukiernia, apteka
Organizuj wycieczki dydaktyczne do miejsc, gdzie uczniowie będą posługiwać się pieniędz-
mi np. różne sklepy, apteka, poczta, urząd, kawiarnia, restauracja, kino, teatr, fryzjer, kos-
metyczka, bank, zakładanie konta prowadź równolegle trening umiejętności społecznych
Kształtuj inne umiejętności – zapisu, liczenia, czytania
Wybierz kalkulatory z dużą klawiaturą
Angażuj i włączaj do działań ekonomicznych rodziców
Wyposaż swojego ucznia w instrukcje na różnorodne sytuacje życiowe
Gdy potrzeba – aby przekazać treści wiedzy i poleceń wprowadź alternatywne lub wspoma-
gające metody komunikacji z uczniem