Page 22 - Podrecznik_3_LO_2022
P. 22

20       I. DAĆ ODPOWIEDŹ (ODPOWIEDZIALNOŚĆ)                                                                                      I. DAĆ ODPOWIEDŹ (ODPOWIEDZIALNOŚĆ)




                  przywodzi jednak z sobą niemałą pokusę: jeżeli bowiem zburzy się hierar-
                  chię wartości i pomiesza się dobro ze złem, poszczególni ludzie i ich grupy
                  zwrócą uwagę na własne sprawy, a nie na sprawy innych” (Sobór Watykań-
                  ski II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 37).

                 Aksjologia chrześcijańska może inspirować wiele dziedzin życia ludzkiego
                  i nadawać głębszy sens dążeniom człowieka.
                 „Między wszystkimi środkami wychowania szczególne znaczenie ma szkoła,
                  która mocą swego posłannictwa kształtuje z wytrwałą troskliwością wła-
                  dze umysłowe, rozwija zdolność wydawania prawidłowych sądów, wprowa-
                  dza w dziedzictwo kultury wytworzonej przez przeszłe pokolenia, kształci
                  zmysł wartości, przygotowuje do życia zawodowego, sprzyja dyspozycjom
                  do wzajemnego zrozumienia się, stwarzając przyjazne współżycie wśród
                  wychowanków różniących się charakterem i pochodzeniem; ponadto sta-
                  nowi jakby pewne centrum, w którego wysiłkach i osiągnięciach powinny
                  uczestniczyć równocześnie rodziny, nauczyciele, różnego rodzaju organi-
                  zacje rozwijające życie kulturalne, obywatelskie, religijne, państwowe i cała
                  społeczność ludzka” (Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissi-
                  mum educationis, 5).
                  Nie można uciekać od wartości, choć one w pewnym sensie „stawiają wy-
                  magania”.

                 „Szczególne obowiązki ciążą na wszystkich odbiorcach: czytelnikach, wi-
                  dzach i słuchaczach, którzy przekazywane (...) środkami [przekazu społecz-
                  nego] programy odbierają z osobistego i dobrowolnego wyboru. Właściwy
                  bowiem wybór wymaga, by pełnego poparcia udzielali oni temu wszystkie-
                  mu, co wyróżnia się wartościami moralnymi, naukowymi i artystycznymi,
                  a unikali tego, co byłoby dla nich przyczyną i okazją szkody duchowej albo
                  mogłoby innych przez zły przykład narazić na niebezpieczeństwo” (Dekret
                  o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirfica, 9).

                 Wychowanie do życia wartościami w mediach samo w sobie jawi się jako
                  wartość i jednocześnie powinno prowadzić do wartości, które pozwalają
                  każdemu bardziej zrozumieć siebie, drugiego i świat.



                       Podejmujemy apostolskie wyzwanie

                  Wartości chrześcijańskie pomagają ostatecznie określić i zrozumieć, czym
                  są wartości świeckie oraz jaki mają walor dla osoby ludzkiej i społeczności,
                  które na przestrzeni dziejów tworzą kulturę narodu.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27