Page 24 - Podrecznik_3_LO_2022
P. 24

4                 — źródła moralności                                                                                           I. DAĆ ODPOWIEDŹ (ODPOWIEDZIALNOŚĆ)

                               Czyny dobre i złe










                                    Miłość do Chrystusa wyraża się w pragnieniu życia zgod-
                                                     nego z myślami i uczuciami Jego Serca.
                                                                          (Benedykt XVI)
                       Rozmawiamy o życiu
                 „Rozmawiam z grupą licealistów. Mówimy o nauce. Czego trzeba się uczyć
                  najwięcej? Co jest najważniejsze? Padają rozmaite zdania. Moje stwierdze-
                                              nie, że najważniejszą rzeczą jest nauczyć się
                                              być  dobrym, wzbudziło  ogólne zdziwienie.
                                              To coś pachnie filozofią — stwierdza jeden
                                              z młodych rozmówców — któż by się tym
                                              zajmował. Rozmieniam więc na drobne.
                                              Ile tysięcy kilometrów przejechał na rowe-
                                              rze Szurkowski, zanim zdobył złoty medal?
                                              Wiedzą. Podają poprawną odpowiedź. Żeby
                                              być dobrym nie wystarczy wiedzieć, co jest
                                              dobre, a co złe... trzeba się przyzwyczaić
                                              do  czynienia dobra, trenować dobro. Czy
                                              rodzice dają okazję do tego rodzaju trenin-
                                              gu? Zresztą nie tylko rodzice. W autobusie
                                              siedzi synek z piątej klasy razem  z mamą.
                                              Obok  stoi starszy  człowiek.  Synek  wstaje,
                                              chce zrobić miejsce. Mama bierze go za rękę
                                              i sadza z powrotem <Masz bilet, to siedź>!
                                              Doskonały trening? Trzech nastolatków
                  w trolejbusie siedzi wygodnie. Obok stoi kobieta. Na przystanku wsiadają
                  dwie trzęsące się staruszki. Nie mogą ustać. Kobieta mówi zdecydowanie:
                  Może panowie zechcą zrobić miejsce. Dwóch wstaje — staruszki siadają. Po
                  chwili wstaje trzeci i zaprasza na swoje miejsce ową kobietę. Nauka nie po-
                  szła w las. Kilka takich treningów i chłopcy będą wiedzieć jak postępować”.
                  (J. Anczarski, Trzeba się przyzwyczaić do czynienia dobra, s. 133)

                  Czynem nazywa się — potocznie i w etyce — tylko takie działanie, którego
                  człowiek jest świadomym i wolnym sprawcą. Znaczy to, że tylko takie czyny
                  wybrane w sposób wolny na podstawie sądu sumienia, mogą być kwalifi-
                  kowane moralnie. Mogą one być dobre albo złe. Należy sobie uświadomić
                  prawdę, że człowiek za swoje czyny jest odpowiedzialny.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29