Page 9 - Poradnik metodyczny kl 1 SP
P. 9

na poziomie nauczania zintegrowanego. W każdej jednostce kateche-
               tycznej są wskazane: cele – ogólny i szczegółowe (wiedza, umiejętno-
               ści, postawy), metody i środki dydaktyczne. Tok katechezy jest orga-
               nizowany przez wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Katechezę
               rozpoczyna  i  kończy  wspólna  modlitwa.  Zaproponowane  rozwiąza-
               nia metodyczne mają sprzyjać rozwojowi takich wartości jak: ufność,
               gotowość składania daru z siebie, uczestniczenie w życiu społeczności
               szkolnej, rodzinnej oraz parafialnej przez zabawę, twórczość plastycz-
               ną, inscenizacje, naśladowanie wzorców osobowych, udział w nabo-
               żeństwach.  Uczeń,  który  ukończył  katechizację  po  pierwszej  klasie
               szkoły podstawowej, powinien z odpowiednim zrozumieniem wyko-
               nać znak krzyża, godnie zachowywać się w miejscach świętych, szano-
               wać osoby wprowadzające go w wiarę Kościoła, wyciszyć się, by peł-
               niej słuchać Boga i ludzi, z należytą czcią odnosić się do księgi Pisma
               Świętego. Powinien także umieć z ufnością formułować proste modli-
               twy, wyrażać podziw, wdzięczność i uwielbienie Boga w Trójcy Świętej
               jedynego, posługiwać się tekstem Modlitwy Pańskiej w codziennym
               życiu,  radośnie  oczekiwać  i  być  właściwie  przygotowanym  do  spo-
               tkania z Jezusem Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramen-
               cie. Uczeń po  pierwszej klasie  powinien  również  znać  podstawowe
               pozdrowienia chrześcijańskie i dialogi stosowane w liturgii słowa, sło-
               wa i gesty będące wyrazem wdzięczności i czci wobec Boga, wydarze-
               nia z życia Jezusa, który zwraca się do Boga jako Ojca, przymioty Boga
               Ojca w świetle Modlitwy Pańskiej. Ponadto absolwent pierwszej kla-
               sy zna także sakramentalne sposoby obecności zmartwychwstałego
               Pana we wspólnocie Kościoła, religijne znaczenie niektórych znaków
               i symboli liturgicznych oraz wybrane pieśni i piosenki religijne.
                   Mam nadzieję, że opracowany zgodnie z powyższymi założenia-
               mi podręcznik posłuży jako dobra pomoc do przygotowania katechez
               w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Na trud realizacji programu,
               wynikający z przyjętej misji apostolskiej, życzę wielu łask Bożych.



                                                         ks. Stanisław Łabendowicz


                   Radom, 20 lutego 2020 r.






                                                                                     9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14