Page 7 - Poradnik metodyczny kl 1 SP
P. 7
WPROWADZENIE
Z radością oddajemy w Wasze ręce nowy podręcznik meto-
dyczny do nauczania religii w klasie pierwszej szkoły podstawowej
pt. Bóg naszym Ojcem. Jest on oparty o treści Podstawy progra-
mowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce z 2018 roku i Pro-
gramu nauczania religii z 2018 roku. Głównym celem programu
nauczania religii w klasach I-IV szkoły podstawowej jest wypełnienie
założeń inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii.
Nauczanie religii na tym etapie zmierza do wprowadzenia uczniów
na drogę wiary i zapoczątkowania ich wychowania religijno-moralne-
go. W klasie I program koncentruje się wokół Osoby Boga Ojca, który
stwarza człowieka na swój obraz i podobieństwo, kocha go, troszczy
się o niego i czyni go członkiem swojej rodziny. Program nauczania
religii w klasie pierwszej, uwzględniając charakterystyczne cechy
rozwoju psychofizycznego i społeczno-religijnego pierwszoklasi-
stów, wprowadza katechizowanych w świat Bożych i ludzkich warto-
ści, jakie są udziałem chrześcijan od chrztu świętego. Odwołując się
do międzyludzkich zachowań, związanych z powitaniem, słucha-
niem, proszeniem, pochwałą, prezentowaniem osób bliskich i ocze-
kiwaniem, zamierza pomóc uczniom zarówno w socjalizacji szkolnej,
jak i aktualizacji wiary we wspólnocie Kościoła. W klasie I uczeń wcho-
dzi w nową dla niego rzeczywistość, jaką jest szkoła. Podjęcie nauki
szkolnej wiąże się z różnego rodzaju spotkaniami – przede wszystkim
z rówieśnikami, nauczycielami i katechetami. Jest to dobra okazja,
aby dziecko poznało i rozwinęło w sobie podstawowe umiejętności
komunikacyjne i społeczne. Te umiejętności są równocześnie przy-
datne podczas przeżywania liturgii eucharystycznej, do której dziec-
ko jest przygotowywane od I klasy szkoły podstawowej. Odkrywanie
śladów Boga przez dziecko dokonuje się w różnych miejscach i sytu-
acjach, przede wszystkim w domu rodzinnym, w szkole, w Kościele
i w przyrodzie.
7