Page 7 - Poradnik metodyczny kl 1 SP
P. 7

WPROWADZENIE




                   Z  radością  oddajemy  w  Wasze  ręce  nowy  podręcznik  meto-
               dyczny do nauczania religii w klasie pierwszej szkoły podstawowej
               pt.  Bóg  naszym Ojcem.  Jest  on  oparty  o  treści  Podstawy progra-
               mowej  katechezy  Kościoła  katolickiego  w  Polsce  z  2018  roku  i  Pro-

               gramu  nauczania  religii  z  2018  roku.  Głównym  celem  programu
               nauczania religii w klasach I-IV szkoły podstawowej jest wypełnienie
               założeń inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii.
               Nauczanie religii na tym etapie zmierza do wprowadzenia uczniów
               na drogę wiary i zapoczątkowania ich wychowania religijno-moralne-
               go. W klasie I program koncentruje się wokół Osoby Boga Ojca, który
               stwarza człowieka na swój obraz i podobieństwo, kocha go, troszczy
               się o niego i czyni go członkiem swojej rodziny. Program nauczania
               religii  w  klasie  pierwszej,  uwzględniając  charakterystyczne  cechy
               rozwoju  psychofizycznego  i  społeczno-religijnego  pierwszoklasi-
               stów, wprowadza katechizowanych w świat Bożych i ludzkich warto-
               ści, jakie są udziałem chrześcijan od chrztu świętego. Odwołując się
               do  międzyludzkich  zachowań,  związanych  z  powitaniem,  słucha-
               niem, proszeniem, pochwałą, prezentowaniem osób bliskich i ocze-
               kiwaniem, zamierza pomóc uczniom zarówno w socjalizacji szkolnej,
               jak i aktualizacji wiary we wspólnocie Kościoła. W klasie I uczeń wcho-
               dzi w nową dla niego rzeczywistość, jaką jest szkoła. Podjęcie nauki
               szkolnej wiąże się z różnego rodzaju spotkaniami – przede wszystkim
               z  rówieśnikami,  nauczycielami  i  katechetami.  Jest  to  dobra  okazja,
               aby dziecko poznało i rozwinęło w sobie podstawowe umiejętności
               komunikacyjne  i  społeczne.  Te  umiejętności  są  równocześnie  przy-
               datne podczas przeżywania liturgii eucharystycznej, do której dziec-
               ko jest przygotowywane od I klasy szkoły podstawowej. Odkrywanie
               śladów Boga przez dziecko dokonuje się w różnych miejscach i sytu-
               acjach, przede wszystkim w domu rodzinnym, w szkole, w Kościele
               i w przyrodzie.



                                                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12