Page 8 - Poradnik metodyczny kl 1 SP
P. 8
Program klasy I zakłada podział treści na cztery działy. Punktem
wyjścia jest ukazanie wspólnoty, którą stanowi najbliższe otoczenie
dziecka, a także głównych miejsc i znaków, z którymi spotyka się
człowiek wierzący (dział I – Spotykamy się we wspólnocie). Następnie
ukazuje się człowieka jako istotę stworzoną przez Boga oraz świat
aniołów, które są darami miłości Boga (dział II – Bóg mnie stworzył).
Na tym etapie pragnie się przybliżyć Boga, który kocha człowie-
ka, jest mu bliski (dział III – Bóg mnie kocha), troszczy się o niego
(dział IV – Bóg troszczy się o mnie) oraz tworzy swoją rodzinę,
do której wszyscy należymy (dział V – Jesteśmy Bożą rodziną). Cho-
dzi o budowanie i pogłębianie osobowej więzi z Bogiem oraz bliźni-
mi. Przewidziane zostały ponadto katechezy okolicznościowe, które
katecheta może wykorzystać w określonych sytuacjach związanych
z życiem uczniów i rokiem liturgicznym.
Prowadząc katechezę pierwszoklasistów należy zwrócić uwagę
na to, że zostali ochrzczeni i dzięki temu otrzymali szczególne dary,
stanowiące o godności bycia chrześcijaninem i dzieckiem Bożym.
Należy wskazać na niepowtarzalną miłość i wierność Jezusa, objawia-
jącą się zarówno w wypełnianiu woli Ojca, jak i trosce o każdego czło-
wieka. Wyrazem tej troski Jezusa o człowieka jest zaproszenie skiero-
wane w chrzcie do tworzenia z Nim wspólnoty. Fakt ów zezwala na to,
aby Jezusa nazwać Przyjacielem ludzi, a także by w imię tej przyjaźni
podejmować wespół z Nim wysiłki do przezwyciężania zła i rozwijania
królestwa Bożego w świecie. Świadomość chrztu u dzieci współbrzmi
z poczuciem ich własnej wartości. Z właściwie pojętą świadomością
chrztu wiąże się akceptacja, przeżyta nie tylko w refleksji intelektu-
alnej, ale wyrażona w motywowanym wiarą działaniu. Pogłębieniu
tej świadomości może służyć wspólny z katechizowanymi udział
we Mszy świętej z celebracją chrztu świętego. Ważną rolę wychowaw-
czą może pełnić podczas takiej celebracji zwrócenie uwagi na składa-
ne przy udzielaniu chrztu wyznanie wiary i przyrzeczenia chrzciel-
ne czy też świętowanie dnia imienin. Wiele możliwości dostarcza
przywoływanie i poznawanie świętych patronów pierwszoklasistów.
Duże znaczenie wychowawcze ma uczenie dzieci wykonywania z sza-
cunkiem znaku krzyża.
Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
fizyczne rozwoju ucznia. Podręcznik został dostosowany do etapu jego
rozwoju religijno-kulturowego. Treść uwzględnia wymogi edukacyjne
8