Page 8 - Poradnik metodyczny kl 1 SP
P. 8

Program klasy I zakłada podział treści na cztery działy. Punktem
                wyjścia jest ukazanie wspólnoty, którą stanowi najbliższe otoczenie
                dziecka,  a  także  głównych  miejsc  i  znaków,  z  którymi  spotyka  się
                człowiek wierzący (dział I – Spotykamy się we wspólnocie). Następnie
                ukazuje  się  człowieka  jako  istotę  stworzoną  przez  Boga  oraz  świat
                aniołów, które są darami miłości Boga (dział II – Bóg mnie stworzył).
                Na  tym  etapie  pragnie  się  przybliżyć  Boga,  który  kocha  człowie-
                ka, jest mu bliski (dział III – Bóg mnie kocha), troszczy się o niego
                (dział  IV  –  Bóg  troszczy  się  o  mnie)  oraz  tworzy  swoją  rodzinę,
                do której wszyscy należymy (dział V – Jesteśmy Bożą rodziną). Cho-
                dzi o budowanie i pogłębianie osobowej więzi z Bogiem oraz bliźni-
                mi. Przewidziane zostały ponadto katechezy okolicznościowe, które
                katecheta  może  wykorzystać  w  określonych  sytuacjach  związanych
                z życiem uczniów i rokiem liturgicznym.
                    Prowadząc  katechezę  pierwszoklasistów  należy  zwrócić  uwagę
                na to, że zostali ochrzczeni i dzięki temu otrzymali szczególne dary,
                stanowiące  o  godności  bycia  chrześcijaninem  i  dzieckiem  Bożym.
                Należy wskazać na niepowtarzalną miłość i wierność Jezusa, objawia-
                jącą się zarówno w wypełnianiu woli Ojca, jak i trosce o każdego czło-
                wieka. Wyrazem tej troski Jezusa o człowieka jest zaproszenie skiero-
                wane w chrzcie do tworzenia z Nim wspólnoty. Fakt ów zezwala na to,
                aby Jezusa nazwać Przyjacielem ludzi, a także by w imię tej przyjaźni
                podejmować wespół z Nim wysiłki do przezwyciężania zła i rozwijania
                królestwa Bożego w świecie. Świadomość chrztu u dzieci współbrzmi
                z poczuciem ich własnej wartości. Z właściwie pojętą świadomością
                chrztu wiąże się akceptacja, przeżyta nie tylko w refleksji intelektu-
                alnej,  ale  wyrażona  w  motywowanym  wiarą  działaniu.  Pogłębieniu
                tej  świadomości  może  służyć  wspólny  z  katechizowanymi  udział
                we Mszy świętej z celebracją chrztu świętego. Ważną rolę wychowaw-
                czą może pełnić podczas takiej celebracji zwrócenie uwagi na składa-
                ne przy udzielaniu chrztu wyznanie wiary i przyrzeczenia chrzciel-
                ne  czy  też  świętowanie  dnia  imienin.  Wiele  możliwości  dostarcza
                przywoływanie i poznawanie świętych patronów pierwszoklasistów.
                Duże znaczenie wychowawcze ma uczenie dzieci wykonywania z sza-
                cunkiem znaku krzyża.
                    Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
                fizyczne rozwoju ucznia. Podręcznik został dostosowany do etapu jego
                rozwoju religijno-kulturowego. Treść uwzględnia wymogi edukacyjne


                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13