Page 33 - Katalog Katechizmy 2021
P. 33
wybrany
fragment
• Boże pochodzenie świata, piękno świata (A.10)
• Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże (A.11)
• Powołanie mężczyzny i kobiety. Kościół wobec ideologii gender (C.15)
• Objawienie nadprzyrodzone i jego przekazywanie. Natchnienie biblijne (A.4)
• Księgi, języki biblijne i gatunki literackie w Biblii. Zasady interpretacji tekstów biblijnych (A.5)
• Modlitwa uwielbieniem Boga za dzieło stworzenia (D.1)
• „Księga modlitwy” – Księga Psalmów (D.3)
Wymagania
Uczeń:
• wyjaśnia chrześcijańską wizję człowieka i świata (A.1.2),
• opowiada o objawianiu się Boga światu (motywach, etapach i formach) (A.4.1),
• wskazuje w świecie piękno i harmonię, które są pieczęcią Boga (A.10.1),
• wartościuje odpowiednio sztukę i kicz, piękno i brzydotę (A.10.2),
• wyjaśnia, na czym polega podobieństwo człowieka do Boga rozumiane jako odpowiedź na dar, którym jest zapi-
sany w człowieku obraz Boży (A.11.1),
• definiuje natchnienie biblijne (A.4.3),
• odróżnia w Biblii czynnik boski od własnego wkładu autorów (A.4.4),
• podaje podstawowe wiadomości na temat Biblii (A.5.1),
• interpretuje wybrane teksty biblijne w oparciu o poznane zasady (A.5.2),
• wyjaśnia, że modlitwa jest dialogiem człowieka z Bogiem (D.1.1),
• uzasadnia, że Bóg inicjuje dialog z ludźmi (D.1.2),
• wyjaśnia, że psalmy są „arcydziełem modlitwy w Starym Testamencie” (D.3.1),
• wskazuje na osobisty i wspólnotowy charakter psalmów (D.3.2),
• przytacza tematykę wybranych psalmów i swoimi słowami omawia ich treść (D.3.3),
• przedstawia sens ludzkiej płciowości (C.15.7),
• opisuje zagrożenia ideologii gender (C.15.13).
Postawy
Uczeń:
• dentyfikuje się z chrześcijańską koncepcją człowieka i świata oraz konsekwentnie stosuje ją w swoim życiu (A.1.a),
• kształtuje w sobie postawę wrażliwości na piękno świata i natury, widzi w tym obraz Bożego piękna (A.10.a),
• troszczy się o piękno w swoim otoczeniu (A.10.b),
• wyraża wdzięczność za dar stworzenia człowieka na obraz i podobieństwo Boże (A.11.a),
• kształtuje postawę szacunku i posłuszeństwa wobec Pisma Świętego (A.4.a),
• jest przekonany o konieczności poznawania Pisma Świętego (A.5.a),
• prowadzi dialog z Bogiem przez modlitwę (D.1.a),
• odczytuje wybrane sytuacje z życia jako zaproszenie do dialogu z Bogiem (D.1.b),
• modli się psalmami w określonych sytuacjach egzystencjalnych (D.3.a),
• akceptuje i docenia własną płciowość (C.15.a),
• podejmuję walkę z postawami zagrażającymi szczęściu (C.15.g).
Korelacja z edukacją szkolną
• Język polski
• Konteksty interpretacji utworów literackich (historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologicz-
ny, biblijny, egzystencjalny)
• Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Psalmów
• Filozofia
• Antropologia filozoficzna (naturalizm, redukcjonizm biologiczny – antynaturalizm, personalizm)
• Wychowanie do życia w rodzinie
• Seksualność człowieka – pojęcia związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, odpowiedzialność w
przeżywaniu własnej płciowości
• Plastyka
• Poszanowanie godności człowieka oraz odpowiedzialność za treść i formę własnej twórczości plastycznej
33