Page 33 - Katalog Katechizmy 2021
P. 33

wybrany
                                                                                                   fragment
         • Boże pochodzenie świata, piękno świata (A.10)
         • Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże (A.11)
         • Powołanie mężczyzny i kobiety. Kościół wobec ideologii gender (C.15)
         • Objawienie nadprzyrodzone i jego przekazywanie. Natchnienie biblijne (A.4)
         • Księgi, języki biblijne i gatunki literackie w Biblii. Zasady interpretacji tekstów biblijnych (A.5)
         • Modlitwa uwielbieniem Boga za dzieło stworzenia (D.1)
         • „Księga modlitwy” – Księga Psalmów (D.3)
        Wymagania
         Uczeń:
         • wyjaśnia chrześcijańską wizję człowieka i świata (A.1.2),
         • opowiada o objawianiu się Boga światu (motywach, etapach i formach) (A.4.1),
         • wskazuje w świecie piękno i harmonię, które są pieczęcią Boga (A.10.1),
         • wartościuje odpowiednio sztukę i kicz, piękno i brzydotę (A.10.2),
         • wyjaśnia, na czym polega podobieństwo człowieka do Boga rozumiane jako odpowiedź na dar, którym jest zapi-
           sany w człowieku obraz Boży (A.11.1),
         • definiuje natchnienie biblijne (A.4.3),
         • odróżnia w Biblii czynnik boski od własnego wkładu autorów (A.4.4),
         • podaje podstawowe wiadomości na temat Biblii (A.5.1),
         • interpretuje wybrane teksty biblijne w oparciu o poznane zasady (A.5.2),
         • wyjaśnia, że modlitwa jest dialogiem człowieka z Bogiem (D.1.1),
         • uzasadnia, że Bóg inicjuje dialog z ludźmi (D.1.2),
         • wyjaśnia, że psalmy są „arcydziełem modlitwy w Starym Testamencie” (D.3.1),
         • wskazuje na osobisty i wspólnotowy charakter psalmów (D.3.2),
         • przytacza tematykę wybranych psalmów i swoimi słowami omawia ich treść (D.3.3),
         • przedstawia sens ludzkiej płciowości (C.15.7),
         • opisuje zagrożenia ideologii gender (C.15.13).
        Postawy
         Uczeń:
         • dentyfikuje się z chrześcijańską koncepcją człowieka i świata oraz konsekwentnie stosuje ją w swoim życiu (A.1.a),
         • kształtuje w sobie postawę wrażliwości na piękno świata i natury, widzi w tym obraz Bożego piękna (A.10.a),
         • troszczy się o piękno w swoim otoczeniu (A.10.b),
         • wyraża wdzięczność za dar stworzenia człowieka na obraz i podobieństwo Boże (A.11.a),
         • kształtuje postawę szacunku i posłuszeństwa wobec Pisma Świętego (A.4.a),
         • jest przekonany o konieczności poznawania Pisma Świętego (A.5.a),
         • prowadzi dialog z Bogiem przez modlitwę (D.1.a),
         • odczytuje wybrane sytuacje z życia jako zaproszenie do dialogu z Bogiem (D.1.b),
         • modli się psalmami w określonych sytuacjach egzystencjalnych (D.3.a),
         • akceptuje i docenia własną płciowość (C.15.a),
         • podejmuję walkę z postawami zagrażającymi szczęściu (C.15.g).
        Korelacja z edukacją szkolną
         • Język polski
           • Konteksty interpretacji utworów literackich (historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologicz-
            ny, biblijny, egzystencjalny)
           • Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Psalmów
         • Filozofia
           • Antropologia filozoficzna (naturalizm, redukcjonizm biologiczny – antynaturalizm, personalizm)
         • Wychowanie do życia w rodzinie
           • Seksualność człowieka – pojęcia związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, odpowiedzialność w
            przeżywaniu własnej płciowości
         • Plastyka
           • Poszanowanie godności człowieka oraz odpowiedzialność za treść i formę własnej twórczości plastycznej




                                                                                                               33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38