Page 31 - Katalog Katechizmy 2021
P. 31

Poradnik
        metodyczny                             Klasa I liceum i klasa I technikum



                                               Program nauczania religii w pierwszej klasie liceum i technikum ma zachę-
                                               cić uczniów do aktywnego poszukiwania odpowiedzi na pytania związane
                                               z wiarą. Uczniowie w pierwszej klasie znajdują się w specyficznej sytuacji. Po
                                               pierwsze doświadczają obecności w nowej szkole, nowym środowisku, no-
                                               wej grupie rówieśników i nauczycieli. Jest to sytuacja ciekawa, choć trauma-
                                               tyzująca. Młodzi czują potrzebę jakiegoś zakorzenienia i przemyślenia na
                                               nowo własnej tożsamości. Tematyka zajęć w szkole ponadpodstawowej wy-
                                               chodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów, należy więc uwzględnić ich silne
                                               poczucie wolności i niezależności, wesprzeć podczas wyrażania własnego
                                               zdania na tematy związane z wiarą oraz wykazać zrozumienie. Uczeń w szko-
                                               le ponadpodstawowej potrzebuje towarzyszenia podczas odnajdywania
                                               sensu wiary, pomocy w uzgadnianiu jej z nauką oraz świadectwa, które jest
                                               mocnym argumentem dowodzącym obecności Boga w świecie. Tematem
                                               zasadniczym dla tego etapu edukacyjnego jest chrześcijańska tożsamość.
                                               Chodzi o ukazanie chrześcijańskiego stylu życia, który nie jest jedynie zbio-
                                               rem nawyków, przyzwyczajeń i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na
                                               pokolenie (...)
                                               Punkt wyjścia do nauczania religii w I klasie liceum i technikum stanowi wymiar
                                               egzystencjalny. Na wymiar ten składa się osobiste i bardzo zróżnicowane do-
        •  Obejmuje: 61 jednostek tematycz-    świadczenie Kościoła odkrywane w wyznaniu wiary, sakramentach, modlitwie
          nych.                                i moralności błogosławieństw. Na tych doświadczeniach winien bazować kate-
        •  Układ strony: myśl, sentencja; wpro-  cheta na podstawie własnych przemyśleń i naszego podręcznika. W nauczaniu
          wadzenie – Rozmawiamy o życiu        chodzi o oczyszczenie obrazu Kościoła i życia chrześcijańskiego odnośnie mo-
          (świadectwo); słowa klucze; odkry-   tywacji wiary, o doświadczanie bliskiego związku wiary z zagadnieniem sensu
          wamy słowo Boże; zgłębiamy naukę     życia i działania.
          Kościoła; podejmujemy apostolskie
          wezwanie; w domu; zastanów się i     Wymiar biblijny jest powiązany z odkryciem związku między Kościołem a sło-
          odpowiedz.                           wem Bożym. Ten aspekt jest niezmiernie ważny motywująco i powinien być
        •  Jest środkiem dydaktycznym służą-   wielokrotnie podkreślany przez nauczycieli i twórców podręczników. Kościół
          cym zdobywaniu nowych wiado-         sakramentów i przykazań oraz błogosławieństw jest Kościołem słowa. Ekle-
          mości i umiejętności poprzez racjo-  zjocentryczny motyw programu winien ukazać konieczność zakorzenienia się
          nalne posługiwanie się już posiada-  w Piśmie Świętym oraz związku między Kościołem a Biblią. Winien wreszcie uka-
          ną wiedzą; kształtowania nawyku      zywać, że historia zbawienia składa się z trzech nierozerwalnie ze sobą związa-
          systematycznej kontroli, oceny oraz   nych etapów: Starego Testamentu, życia Jezusa Chrystusa i historii Kościoła.
          korekty przebiegu i wyników ucze-    Wymiar doktrynalny realizowanego programu wiąże się z uszeregowaniem
          nia się.                             celów katechetycznych i treści nauczania według schematu zastosowanego
        •  Materiał podręcznika jest uporząd-  w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Zagadnienia, jakie podejmuje program
          kowany zgodnie z rocznym progra-     wiążą się z wchodzeniem w tajemnicę związku Boga – Trójcy Świętej i Kościoła.
          mem kształcenia – podzielony na      Program przeciwstawia się naturalizmowi – w formacji moralnej mówi zarówno
          działy – bloki tematyczne. Zawiera   o Kościele błogosławieństw, jak i o Kościele sakramentów.
          podstawowe treści dla określonej
          grupy uczniów.                       Funkcja ewangelizacyjna programu dla klasy pierwszej dotyczy zwłaszcza za-
        •  Struktura treści obejmuje różne ka-  gadnień związanych z właściwym rozumieniem Kościoła. Praktyka sakramen-
          tegorie tekstów.                     tów i życia według ideałów ewangelicznych stanowi szczególną trudność dla
        •  Merytoryczna strona treściowa       młodzieży w tym wieku. Stąd należy wyeksponować te treści, które dotyczą
          uwzględnia: przedstawienie istot-    życia sakramentalnego i chrześcijańskiego. Dotyczy to szczególnie udziału we
          nych treści wyznaczonego tematu      Mszy Świętej (...).
          – zagadnienia; poprawność dok-       Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka katechetyczna
          trynalną; związek z życiem ucznia;   wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe. W przygotowanych kateche-
          przystępność dla ucznia; relację do   zach zaproponowano interesujące metody i środki dydaktyczne. Tok kate-
          programu nauczania.                  chezy jest organizowany przez: wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie.
                                               Spotkanie rozpoczyna i kończy wspólna modlitwa, która towarzyszy uczniom
                                               również w trakcie katechezy, a służy uwewnętrznieniu poznanej prawdy, po-
                                               maga ją przyjąć i zastosować w życiu.

                                                                                         ks. Stanisław Łabendowicz



                                                                                                               31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36