Page 31 - Katalog Katechizmy 2021
P. 31
Poradnik
metodyczny Klasa I liceum i klasa I technikum
Program nauczania religii w pierwszej klasie liceum i technikum ma zachę-
cić uczniów do aktywnego poszukiwania odpowiedzi na pytania związane
z wiarą. Uczniowie w pierwszej klasie znajdują się w specyficznej sytuacji. Po
pierwsze doświadczają obecności w nowej szkole, nowym środowisku, no-
wej grupie rówieśników i nauczycieli. Jest to sytuacja ciekawa, choć trauma-
tyzująca. Młodzi czują potrzebę jakiegoś zakorzenienia i przemyślenia na
nowo własnej tożsamości. Tematyka zajęć w szkole ponadpodstawowej wy-
chodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów, należy więc uwzględnić ich silne
poczucie wolności i niezależności, wesprzeć podczas wyrażania własnego
zdania na tematy związane z wiarą oraz wykazać zrozumienie. Uczeń w szko-
le ponadpodstawowej potrzebuje towarzyszenia podczas odnajdywania
sensu wiary, pomocy w uzgadnianiu jej z nauką oraz świadectwa, które jest
mocnym argumentem dowodzącym obecności Boga w świecie. Tematem
zasadniczym dla tego etapu edukacyjnego jest chrześcijańska tożsamość.
Chodzi o ukazanie chrześcijańskiego stylu życia, który nie jest jedynie zbio-
rem nawyków, przyzwyczajeń i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na
pokolenie (...)
Punkt wyjścia do nauczania religii w I klasie liceum i technikum stanowi wymiar
egzystencjalny. Na wymiar ten składa się osobiste i bardzo zróżnicowane do-
• Obejmuje: 61 jednostek tematycz- świadczenie Kościoła odkrywane w wyznaniu wiary, sakramentach, modlitwie
nych. i moralności błogosławieństw. Na tych doświadczeniach winien bazować kate-
• Układ strony: myśl, sentencja; wpro- cheta na podstawie własnych przemyśleń i naszego podręcznika. W nauczaniu
wadzenie – Rozmawiamy o życiu chodzi o oczyszczenie obrazu Kościoła i życia chrześcijańskiego odnośnie mo-
(świadectwo); słowa klucze; odkry- tywacji wiary, o doświadczanie bliskiego związku wiary z zagadnieniem sensu
wamy słowo Boże; zgłębiamy naukę życia i działania.
Kościoła; podejmujemy apostolskie
wezwanie; w domu; zastanów się i Wymiar biblijny jest powiązany z odkryciem związku między Kościołem a sło-
odpowiedz. wem Bożym. Ten aspekt jest niezmiernie ważny motywująco i powinien być
• Jest środkiem dydaktycznym służą- wielokrotnie podkreślany przez nauczycieli i twórców podręczników. Kościół
cym zdobywaniu nowych wiado- sakramentów i przykazań oraz błogosławieństw jest Kościołem słowa. Ekle-
mości i umiejętności poprzez racjo- zjocentryczny motyw programu winien ukazać konieczność zakorzenienia się
nalne posługiwanie się już posiada- w Piśmie Świętym oraz związku między Kościołem a Biblią. Winien wreszcie uka-
ną wiedzą; kształtowania nawyku zywać, że historia zbawienia składa się z trzech nierozerwalnie ze sobą związa-
systematycznej kontroli, oceny oraz nych etapów: Starego Testamentu, życia Jezusa Chrystusa i historii Kościoła.
korekty przebiegu i wyników ucze- Wymiar doktrynalny realizowanego programu wiąże się z uszeregowaniem
nia się. celów katechetycznych i treści nauczania według schematu zastosowanego
• Materiał podręcznika jest uporząd- w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Zagadnienia, jakie podejmuje program
kowany zgodnie z rocznym progra- wiążą się z wchodzeniem w tajemnicę związku Boga – Trójcy Świętej i Kościoła.
mem kształcenia – podzielony na Program przeciwstawia się naturalizmowi – w formacji moralnej mówi zarówno
działy – bloki tematyczne. Zawiera o Kościele błogosławieństw, jak i o Kościele sakramentów.
podstawowe treści dla określonej
grupy uczniów. Funkcja ewangelizacyjna programu dla klasy pierwszej dotyczy zwłaszcza za-
• Struktura treści obejmuje różne ka- gadnień związanych z właściwym rozumieniem Kościoła. Praktyka sakramen-
tegorie tekstów. tów i życia według ideałów ewangelicznych stanowi szczególną trudność dla
• Merytoryczna strona treściowa młodzieży w tym wieku. Stąd należy wyeksponować te treści, które dotyczą
uwzględnia: przedstawienie istot- życia sakramentalnego i chrześcijańskiego. Dotyczy to szczególnie udziału we
nych treści wyznaczonego tematu Mszy Świętej (...).
– zagadnienia; poprawność dok- Każda opracowana w podręczniku metodycznym jednostka katechetyczna
trynalną; związek z życiem ucznia; wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe. W przygotowanych kateche-
przystępność dla ucznia; relację do zach zaproponowano interesujące metody i środki dydaktyczne. Tok kate-
programu nauczania. chezy jest organizowany przez: wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie.
Spotkanie rozpoczyna i kończy wspólna modlitwa, która towarzyszy uczniom
również w trakcie katechezy, a służy uwewnętrznieniu poznanej prawdy, po-
maga ją przyjąć i zastosować w życiu.
ks. Stanisław Łabendowicz
31