Page 8 - Ja_tez_jestem
P. 8
ich dotyczące... Jeśli to konieczne, wspomagamy dziecko podpowie-
dziami słownymi, gestem, dotykiem...
W rozmowie na temat danego obrazka zawsze odwołujemy się do
doświadczeń dziecka. Jeśli do tej pory nie miało ono jeszcze wielu
okazji do funkcjonowania w sytuacjach religijnych, ilustracja może
stanowić punkt wyjścia do wprowadzania w trakcie rozmowy no-
wych dla niego treści.
Na tyle, na ile dziecko rozumie, rozmawiamy z nim o tym, co
działo się, zanim się urodziło, gdy było niemowlakiem, czego mu-
siało się nauczyć, zanim poszło do przedszkola/szkoły/ośrodka...
Wymieniamy różne czynności dnia codziennego, których każdy
maluch musi się nauczyć (dziecko – jeśli potrafi – może ilustrować
je gestem), nie zapominając o tym, że wśród tych czynności jest też
nauka modlitwy. Możemy poprosić dziecko, by w dostępny sobie
sposób opowiedziało nam, co umie robić teraz – jako przedszkolak/
uczeń (np. sam się ubierać lub pomagać przy ubieraniu go, jeśli jest
niesprawne ruchowo, chodzić do sklepu, do parku, do kościoła, ba-
wić się z innymi, grać, śpiewać, oglądać książeczki...).
6