Page 7 - Ja_tez_jestem
P. 7
WPROWADZENIE
Książka przeznaczona jest głównie dla dzieci i młodzieży
*
z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Za-
wiera przedstawione w formie obrazków podstawowe informacje
ważne dla chrześcijanina. Tekst jest pisany tak, jakby dziecko oglą-
dające książkę, opowiadało dorosłemu o sobie, jako o dziecku Bo-
żym, którego zadaniem jest prowadzenie innych do Pana Boga. In-
formuje też dorosłego, czego się już o Panu Bogu nauczyło. Osoba
dorosła jest niejako słuchaczem, ale słuchaczem aktywnym. Jej rolą
jest takie prowadzenie z dzieckiem rozmowy na temat ilustracji, by
mogło ono odgrywać rolę komentatora.
Pod każdym z obrazków znajduje się zwięzły podpis słowny oraz
symboliczny. Wykorzystano symbole, które są najczęściej stosowa-
ne w pracy z dziećmi i młodzieżą z głębszą niepełnosprawnością in-
telektualną. Jeśli czytelnik korzysta z innego systemu komunikacji
niż ten, jakiego użyto w książce, możemy w miejsce zastosowanych
znaków wkleić inne, którymi się posługuje.
Przed każdym „działem” znajdują się uwagi dla opiekuna mogące
pomóc mu w wychowaniu religijnym swego podopiecznego i pro-
wadzeniu z nim rozmów o tym, co ważne dla chrześcijanina.
Oglądając z dzieckiem obrazki rozpoczynamy od sprawdzenia,
czy dostrzega ono poszczególne ich elementy. Prosimy więc o wska-
zywanie (w taki sposób, w jaki dziecko potrafi to zrobić) przedsta-
wionych postaci i przedmiotów, odpowiadanie na zadawane pytania
* W „Elementarzu…”, dla uzyskania większej przejrzystości zapisu, w odniesieniu do obu grup będziemy
używać określenia „dziecko” (podobnie „szkołą” określamy każde miejsce edukacji ucznia).
5