Page 7 - Ja_tez_jestem
P. 7

WPROWADZENIE






                           Książka przeznaczona jest głównie dla dzieci i młodzieży
                                                                                                             *
                        z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Za-
                        wiera przedstawione w formie obrazków podstawowe informacje

                        ważne dla chrześcijanina. Tekst jest pisany tak, jakby dziecko oglą-
                        dające książkę, opowiadało dorosłemu o sobie, jako o dziecku Bo-

                        żym, którego zadaniem jest prowadzenie innych do Pana Boga. In-
                        formuje też dorosłego, czego się już o Panu Bogu nauczyło. Osoba

                        dorosła jest niejako słuchaczem, ale słuchaczem aktywnym. Jej rolą
                        jest takie prowadzenie z dzieckiem rozmowy na temat ilustracji, by

                        mogło ono odgrywać rolę komentatora.

                           Pod każdym z obrazków znajduje się zwięzły podpis słowny oraz

                        symboliczny. Wykorzystano symbole, które są najczęściej stosowa-
                        ne w pracy z dziećmi i młodzieżą z głębszą niepełnosprawnością in-
                        telektualną. Jeśli czytelnik korzysta z innego systemu komunikacji

                        niż ten, jakiego użyto w książce, możemy w miejsce zastosowanych

                        znaków wkleić inne, którymi się posługuje.

                           Przed każdym „działem” znajdują się uwagi dla opiekuna mogące
                        pomóc mu w wychowaniu religijnym swego podopiecznego i pro-

                        wadzeniu z nim rozmów o tym, co ważne dla chrześcijanina.

                           Oglądając z dzieckiem obrazki rozpoczynamy od sprawdzenia,
                        czy dostrzega ono poszczególne ich elementy. Prosimy więc o wska-

                        zywanie (w taki sposób, w jaki dziecko potrafi to zrobić) przedsta-
                        wionych postaci i przedmiotów, odpowiadanie na zadawane pytania




                        *  W „Elementarzu…”, dla uzyskania większej przejrzystości zapisu, w odniesieniu do obu grup będziemy
                        używać określenia „dziecko” (podobnie „szkołą” określamy każde miejsce edukacji ucznia).




                                                                                                                   5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12