Page 5 - Ja_tez_jestem
P. 5
WSTĘP
Trzymamy w rękach niezwykłą książkę skierowaną do szcze-
gólnej grupy uczniów, do osób z niepełnosprawnością intelek-
tualną.
Niepełnosprawność intelektualna jest stanem nie chorobą.
Dysfunkcje dotyczą zarówno rozwoju ruchowego jak i proce-
sów percepcyjnych. Widoczne są trudności w przechodzeniu
z niższego poziomu rozwoju na wyższy. Zmiany te uwarunko-
wane są przede wszystkim nieprawidłowym funkcjonowaniem
mózgu. U tych uczniów często występują dysfunkcje narządów
zmysłów, dominuje uwaga mimowolna, pamięć jest nietrwa-
ła, głównie mechaniczna, przeważa myślenie konkretno-obra-
zowe, brak jest zdolności dokonywania operacji logicznych,
występują trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych. Ucz-
niowie bardzo często mają zaburzoną komunikację werbalną,
wielu z nich musi być użytkownikami komunikacji AAC. Czę-
sto rozwój somatyczny jest opóźniony i nieharmonijny.
Dlatego też, tak ważne w pracy z naszymi uczniami jest stoso-
wanie zarówno odpowiednich metod, form pracy, jak i wypo-
sażenie tych osób, w dostosowane do ich możliwości i potrzeb
psychofizycznych, pomoce dydaktyczne. Warunek ten spełnia
pierwszy w naszym kraju elementarz do religii katolickiej dla
osób z niepełnosprawnością intelektualną pt. „Ja też jestem
chrześcijaninem”. Napisali go znakomici nauczyciele i specja-
liści komunikacji pozawerbalnej – z wieloletnim doświadcze-
niem w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
3