Page 8 - Poradnik metodyczny kl 7 SP
P. 8
ze wskazaniami Podstawy programowej katechezy Kościoła katolic-
kiego w Polsce, wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
uczniów oraz uwzględniając wymagania nadzoru pedagogicznego
w szkole, katecheta zobowiązany jest do stosowania zróżnicowa-
nych rozwiązań dydaktycznych, wychowawczych i katechetycznych
w szkole oraz integrowania ich z posługą katechetyczną w parafii.
W swojej pracy powinien umiejętnie dobierać obok tradycyjnych
form, metod i środków (np. metod podających, opartych na słowie)
również rozwiązania metodyczne aktywizujące o różnym stopniu
trudności. Mogą one pomóc w kształtowaniu u uczniów postaw pro-
społecznych i rozwijaniu kreatywności oraz w odkrywaniu przydat-
ności poszczególnych treści nauczania religii w codziennym życiu.
Obok metod poszukujących i problemowych na szczególną uwagę
zasługują metody biblijne. Pozwolą one właściwie odczytać przesłanie
tekstów źródłowych, wprowadzić w tematykę Pisma Świętego i zmo-
tywować do osobistej lektury Pisma Świętego. Z kolei metody litur-
giczne służą wprowadzeniu w celebrację wydarzeń roku liturgicznego
oraz w modlitwę osobistą i wspólnotową. Podczas lekcji religii nale-
ży również zwrócić szczególną uwagę na współczesne technologie
informacyjno-komunikacyjne. Stanowią one szansę na wzbogacenie
tradycyjnych sposobów nauczania religii i wychowania chrześcijań-
skiego. Katecheta powinien posługiwać się nowoczesnymi środkami
dydaktycznymi. Jednocześnie współczesne technologie informacyj-
no-komunikacyjne rodzą nowe wyzwania związane z wychowaniem
uczniów do odpowiedzialnego korzystania z nich.
Funkcja ewangelizacyjna katechezy jest realizowana poprzez przy-
pominanie i wyjaśnianie wydarzeń biblijnych Starego Testamentu,
będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podstawo-
wych prawd wiary, motywowanie ucznia do nawrócenia i zmiany życia
wzorem bohaterów biblijnych oraz wskazywanie wartości modlitwy,
lektury Pisma Świętego, liturgii i sakramentów. Ponadto katecheza,
prezentując sytuacje z Ewangelii, zmierza do obudzenia w katechizo-
wanym zainteresowania Osobą Jezusa Chrystusa, Jego nauką, działal-
nością i misją. Stopniowe poznawanie Jezusa prowadzi do odkrywa-
nia prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowania Go, kroczenia
Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji. Nauczanie religii
w klasie VII pomaga w odczytywaniu i wyjaśnianiu wiary w Boga
8