Page 8 - Poradnik metodyczny kl 7 SP
P. 8

ze  wskazaniami  Podstawy  programowej  katechezy  Kościoła  katolic-
                kiego w Polsce, wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
                uczniów  oraz  uwzględniając  wymagania  nadzoru  pedagogicznego
                w  szkole,  katecheta  zobowiązany  jest  do  stosowania  zróżnicowa-
                nych  rozwiązań  dydaktycznych,  wychowawczych  i  katechetycznych
                w  szkole  oraz  integrowania  ich  z  posługą  katechetyczną  w  parafii.
                W  swojej  pracy  powinien  umiejętnie  dobierać  obok  tradycyjnych
                form, metod i środków (np. metod podających, opartych na słowie)
                również  rozwiązania  metodyczne  aktywizujące  o  różnym  stopniu
                trudności. Mogą one pomóc w kształtowaniu u uczniów postaw pro-
                społecznych i rozwijaniu kreatywności oraz w odkrywaniu przydat-
                ności  poszczególnych  treści  nauczania  religii  w  codziennym  życiu.
                Obok  metod  poszukujących  i  problemowych  na  szczególną  uwagę
                zasługują metody biblijne. Pozwolą one właściwie odczytać przesłanie
                tekstów źródłowych, wprowadzić w tematykę Pisma Świętego i zmo-
                tywować do osobistej lektury Pisma Świętego. Z kolei metody litur-
                giczne służą wprowadzeniu w celebrację wydarzeń roku liturgicznego
                oraz w modlitwę osobistą i wspólnotową. Podczas lekcji religii nale-
                ży  również  zwrócić  szczególną  uwagę  na  współczesne  technologie
                informacyjno-komunikacyjne. Stanowią one szansę na wzbogacenie
                tradycyjnych sposobów nauczania religii i wychowania chrześcijań-
                skiego. Katecheta powinien posługiwać się nowoczesnymi środkami
                dydaktycznymi.  Jednocześnie  współczesne  technologie  informacyj-
                no-komunikacyjne rodzą nowe wyzwania związane z wychowaniem
                uczniów do odpowiedzialnego korzystania z nich.
                    Funkcja ewangelizacyjna katechezy jest realizowana poprzez przy-
                pominanie  i  wyjaśnianie  wydarzeń  biblijnych  Starego  Testamentu,
                będących zapowiedzią wydarzeń zbawczych, wyjaśnianie podstawo-
                wych prawd wiary, motywowanie ucznia do nawrócenia i zmiany życia
                wzorem bohaterów biblijnych oraz wskazywanie wartości modlitwy,
                lektury  Pisma  Świętego,  liturgii  i  sakramentów.  Ponadto  katecheza,
                prezentując sytuacje z Ewangelii, zmierza do obudzenia w katechizo-
                wanym zainteresowania Osobą Jezusa Chrystusa, Jego nauką, działal-
                nością i misją. Stopniowe poznawanie Jezusa prowadzi do odkrywa-
                nia prawdy o Nim jako Bogu i Człowieku, umiłowania Go, kroczenia
                Jego śladami i pozostawania z Nim w stałej relacji. Nauczanie religii
                w  klasie  VII  pomaga  w  odczytywaniu  i  wyjaśnianiu  wiary  w  Boga




                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13