Page 9 - Poradnik metodyczny kl 3 SP
P. 9

procesie katechizacji oraz fakt, że mamy do czynienie z tajemnicą wiary
               w ścisłym tego słowa znaczeniu. W tej sytuacji, gdy treści wiary prze-
               rastają możliwości zrozumienia ich przez dziecko, obowiązuje zasa-
               da, iż przybliżamy je katechizowanym przynajmniej w takiej postaci,
               której na dalszych etapach wychowania w wierze nie trzeba będzie
               odwoływać  przez  wprowadzanie  niczym  nieuzasadnionych  popra-
               wek. Obydwa cele wychowania do uczestnictwa we Mszy Świętej, mia-
               nowicie zrozumienie i współudział, są ze sobą nierozerwalnie zwią-
               zane i warunkują się wzajemnie. Ten związek implikuje rozwiązania
               metodyczne, w których będzie preferowane uczenie się przez działa-
               nie. Tego rodzaju nauczanie dokonuje się między innymi w ramach
               dziecięcych nabożeństw katechetyczno-liturgicznych, w których mogą
               znaleźć  zastosowanie:  inscenizacja,  udramatyzowane  opowiadanie,
               medytacja i opowiadanie treści obrazu, znaku lub przedmiotu, wspól-
               ny śpiew czy muzykowanie.
                   Na podkreślenie zasługuje korelacja nauczania religii z edukacją
               szkolną: polonistyczną, muzyczną, plastyczną i społeczną oraz języ-
               kiem regionalnym. Należy zaznaczyć, że treść podręcznika uwzględ-
               nia wymogi edukacyjne na poziomie nauczania zintegrowanego. Każ-
               da jednostka lekcyjne wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe.
               W  przygotowanych  katechezach  zaproponowano  ciekawe  metody
               i środki dydaktyczne. Tok lekcji jest organizowany przez: wprowadze-
               nie,  rozwinięcie,  zakończenie.  Lekcję  rozpoczyna  i  kończy  wspólna
               modlitwa.
                   Wszystkim katechetom nauczającym w trzeciej klasie szkoły pod-
               stawowej  życzę,  aby  opracowane  w  niniejszym  podręczniku  treści
               były pomocą w codziennej pracy z dziećmi, która wprowadza Chrystu-
               sową radość, pogodę ducha, dobroć, miłość i satysfakcję z pełnionej
               w Kościele misji apostolskiej. Na trud dobrego przygotowania dzieci
               do przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej życzę obfitych łask Bożych.
               Szczęść Boże!

                                                           ks. Stanisław Łabendowicz

                   Radom, 14 lutego 2022 r.








                                                                                     9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14