Page 9 - Poradnik metodyczny kl 3 SP
P. 9
procesie katechizacji oraz fakt, że mamy do czynienie z tajemnicą wiary
w ścisłym tego słowa znaczeniu. W tej sytuacji, gdy treści wiary prze-
rastają możliwości zrozumienia ich przez dziecko, obowiązuje zasa-
da, iż przybliżamy je katechizowanym przynajmniej w takiej postaci,
której na dalszych etapach wychowania w wierze nie trzeba będzie
odwoływać przez wprowadzanie niczym nieuzasadnionych popra-
wek. Obydwa cele wychowania do uczestnictwa we Mszy Świętej, mia-
nowicie zrozumienie i współudział, są ze sobą nierozerwalnie zwią-
zane i warunkują się wzajemnie. Ten związek implikuje rozwiązania
metodyczne, w których będzie preferowane uczenie się przez działa-
nie. Tego rodzaju nauczanie dokonuje się między innymi w ramach
dziecięcych nabożeństw katechetyczno-liturgicznych, w których mogą
znaleźć zastosowanie: inscenizacja, udramatyzowane opowiadanie,
medytacja i opowiadanie treści obrazu, znaku lub przedmiotu, wspól-
ny śpiew czy muzykowanie.
Na podkreślenie zasługuje korelacja nauczania religii z edukacją
szkolną: polonistyczną, muzyczną, plastyczną i społeczną oraz języ-
kiem regionalnym. Należy zaznaczyć, że treść podręcznika uwzględ-
nia wymogi edukacyjne na poziomie nauczania zintegrowanego. Każ-
da jednostka lekcyjne wyposażona jest w cele: ogólny i szczegółowe.
W przygotowanych katechezach zaproponowano ciekawe metody
i środki dydaktyczne. Tok lekcji jest organizowany przez: wprowadze-
nie, rozwinięcie, zakończenie. Lekcję rozpoczyna i kończy wspólna
modlitwa.
Wszystkim katechetom nauczającym w trzeciej klasie szkoły pod-
stawowej życzę, aby opracowane w niniejszym podręczniku treści
były pomocą w codziennej pracy z dziećmi, która wprowadza Chrystu-
sową radość, pogodę ducha, dobroć, miłość i satysfakcję z pełnionej
w Kościele misji apostolskiej. Na trud dobrego przygotowania dzieci
do przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej życzę obfitych łask Bożych.
Szczęść Boże!
ks. Stanisław Łabendowicz
Radom, 14 lutego 2022 r.
9