Page 8 - Poradnik metodyczny kl 3 SP
P. 8

Jezus chce ze mną rozmawiać (dział I), Jezus mnie uzdrawia (dział II),
                Jezus mnie prowadzi (dział III), Jezus zaprasza mnie na ucztę (dział IV).
                    Zwieńczeniem  nauczania  religii  w  klasie  III  będzie  dla  dziecka
                pierwsze spotkanie z Chrystusem w sakramencie pokuty i pojednania,
                a następnie przyjęcie Go w sakramencie Eucharystii. Program wskazu-
                je, jak nową rzeczywistość wkomponować w zwyczajne życie wycho-
                wanków, którzy powinni zostać przygotowani do regularnego kontak-
                tu z Chrystusem przebaczającym grzechy i obecnym w Najświętszym
                Sakramencie. Zasadniczym źródłem przekazywanych treści powinno
                być  słowo  Boże,  zawarte  w  obrzędach  sakramentu  pokuty  i  pojed-
                nania  oraz  nauczaniu  Kościoła  dotyczącym  Komunii  świętej  i  kultu
                Eucharystii poza Mszą Świętą. Katecheza w trzeciej klasie powinna
                wprowadzić uczniów w rozumienie i współuczestniczenie w Eucha-
                rystii. Należy wyakcentować jej centralne znaczenie dla stawania się
                i bycia chrześcijaninem. Szczególne znaczenie nabiera zatem rozwój
                życia  sakramentalnego.  Z  wychowawczego  punktu  widzenia  waż-
                ne wydaje się uwrażliwiane katechizowanych na zbawcze działanie
                Jezusa Chrystusa na rzecz konkretnej osoby poprzez znaki sakramen-
                talne. Wychowanie do owocnego przyjmowania sakramentów poku-
                ty i pojednania oraz Eucharystii powinno opierać się na rozwijanej
                wierze, zarówno w obecność i działanie Jezusa w znakach sakramen-
                talnych, jak również i w to, że Bóg w tych znakach okazuje człowie-
                kowi  swoją  przyjaźń  i  miłość.  Uświadomienie  przez  katechizowa-
                nych godności dzieci Bożym i przyjaźni z Chrystusem jest procesem
                nie  tylko  indywidualnym,  wyznaczającym  poszczególnym  osobom
                nowe odniesienie do Boga, lecz jednocześnie wydarzeniem społecz-
                no-wspólnotowym. Poprzez ich przyjmowanie powinno następować
                coraz wyraźniejsze odkrywanie własnego miejsca i zadań do spełnie-
                nia w społeczności wierzących i w społeczności ludzkiej. Dlatego też
                inicjowanie do sakramentów pokuty i Eucharystii nie może ograniczać
                się tylko do katechetycznego pouczenia o ich teologicznym wymiarze,
                ale powinno korespondować z celebracją katechetyczną tych sakra-
                mentów w środowisku rodzinnym i parafialnym.
                    Katechizowane  w  środowisku  szkolnym  dzieci  przynależą
                do  określonej  wspólnoty  eklezjalnej,  która  regularnie  gromadzi  się
                przy  stole  eucharystycznym.  Umożliwiając  im  zatem  stopniowe
                dochodzenie  do  zrozumienia  i  współudziału  w  Eucharystii,  nale-
                ży  brać  pod  uwagę  realizację  niniejszego  zadania  w  długoletnim


                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13