Page 8 - Poradnik metodyczny kl 3 SP
P. 8
Jezus chce ze mną rozmawiać (dział I), Jezus mnie uzdrawia (dział II),
Jezus mnie prowadzi (dział III), Jezus zaprasza mnie na ucztę (dział IV).
Zwieńczeniem nauczania religii w klasie III będzie dla dziecka
pierwsze spotkanie z Chrystusem w sakramencie pokuty i pojednania,
a następnie przyjęcie Go w sakramencie Eucharystii. Program wskazu-
je, jak nową rzeczywistość wkomponować w zwyczajne życie wycho-
wanków, którzy powinni zostać przygotowani do regularnego kontak-
tu z Chrystusem przebaczającym grzechy i obecnym w Najświętszym
Sakramencie. Zasadniczym źródłem przekazywanych treści powinno
być słowo Boże, zawarte w obrzędach sakramentu pokuty i pojed-
nania oraz nauczaniu Kościoła dotyczącym Komunii świętej i kultu
Eucharystii poza Mszą Świętą. Katecheza w trzeciej klasie powinna
wprowadzić uczniów w rozumienie i współuczestniczenie w Eucha-
rystii. Należy wyakcentować jej centralne znaczenie dla stawania się
i bycia chrześcijaninem. Szczególne znaczenie nabiera zatem rozwój
życia sakramentalnego. Z wychowawczego punktu widzenia waż-
ne wydaje się uwrażliwiane katechizowanych na zbawcze działanie
Jezusa Chrystusa na rzecz konkretnej osoby poprzez znaki sakramen-
talne. Wychowanie do owocnego przyjmowania sakramentów poku-
ty i pojednania oraz Eucharystii powinno opierać się na rozwijanej
wierze, zarówno w obecność i działanie Jezusa w znakach sakramen-
talnych, jak również i w to, że Bóg w tych znakach okazuje człowie-
kowi swoją przyjaźń i miłość. Uświadomienie przez katechizowa-
nych godności dzieci Bożym i przyjaźni z Chrystusem jest procesem
nie tylko indywidualnym, wyznaczającym poszczególnym osobom
nowe odniesienie do Boga, lecz jednocześnie wydarzeniem społecz-
no-wspólnotowym. Poprzez ich przyjmowanie powinno następować
coraz wyraźniejsze odkrywanie własnego miejsca i zadań do spełnie-
nia w społeczności wierzących i w społeczności ludzkiej. Dlatego też
inicjowanie do sakramentów pokuty i Eucharystii nie może ograniczać
się tylko do katechetycznego pouczenia o ich teologicznym wymiarze,
ale powinno korespondować z celebracją katechetyczną tych sakra-
mentów w środowisku rodzinnym i parafialnym.
Katechizowane w środowisku szkolnym dzieci przynależą
do określonej wspólnoty eklezjalnej, która regularnie gromadzi się
przy stole eucharystycznym. Umożliwiając im zatem stopniowe
dochodzenie do zrozumienia i współudziału w Eucharystii, nale-
ży brać pod uwagę realizację niniejszego zadania w długoletnim
8