Page 8 - Poradnik metodyczny kl 2 SP
P. 8
Jezusa Chrystusa (dział IV) i wreszcie ukazać Ducha Świętego, które-
go Jezus zesłał po swoim wniebowstąpieniu jako dar dla wierzących
(dział V).
Katecheza klasy drugiej powinna wprowadzić katechizowa-
nych do bliższego kontaktu z Jezusem, przez którego Bóg pokazuje,
jak kocha ludzi i chce im przebaczać grzechy. Należy dołożyć sta-
rań, aby wspólnota zbudowana z rodzicami i uczniami w szkole
była rozumiana jako miejsce, gdzie może rozwijać się przyjaźń
z Jezusem. Wiara dziecka powinna rozwijać się zarówno na płasz-
czyźnie intelektualnej (szkolne nauczanie religii), jak i na codziennym
praktykowaniu (katecheza rodzinna i parafialna). Zadaniem kateche-
zy w szkole i w parafii jest rozbudzanie motywacji oraz inspirowa-
nie ciekawych sposobów interioryzacji wiedzy i wartości religijnych.
W nastawieniu ewangelizacyjnym należy zwrócić uwagę na to, że Bóg
dał ludziom największy dar, jakim jest Jezus Chrystus. W tym wyra-
ża się Jego największa miłość do człowieka. W tym okresie w formo-
waniu postaw wiary i modlitwy ważną rolę pełni naśladownictwo.
Stąd istotna jest postawa katechety oraz wzorce postaci biblijnych
i świętych. Najważniejszym wzorem osobowym do naśladowania
powinien być Jezus Chrystus. W klasie drugiej może być realizowa-
na ewangelizacja na bazie relacji – ewangelizacja w małych grupach,
kontynuowana przy parafii i w domach. Będzie to szansa, aby pokazać
styl życia ludzi zaprzyjaźnionych z Jezusem i w ten sposób zachęcić
do Jego naśladowania.
Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
fizyczne rozwoju ucznia. Podręcznik został dostosowany do etapu jego
rozwoju religijno-kulturowego. Treść uwzględnia wymogi edukacyjne
na poziomie nauczania zintegrowanego. W każdej jednostce kateche-
tycznej są wskazane: cele – ogólny i szczegółowe (wiedza, umiejętno-
ści, postawy), metody i środki dydaktyczne. Tok katechezy jest orga-
nizowany przez wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Katechezę
rozpoczyna i kończy wspólna modlitwa. Zaproponowane rozwiąza-
nia metodyczne mają sprzyjać rozwojowi takich wartości jak: ufność,
gotowość składania daru z siebie, uczestniczenie w życiu społeczności
szkolnej, rodzinnej oraz parafialnej przez zabawę, twórczość plastycz-
ną, inscenizacje, naśladowanie wzorców osobowych, udział w nabo-
żeństwach.
8