Page 8 - Poradnik metodyczny kl 2 SP
P. 8

Jezusa Chrystusa (dział IV) i wreszcie ukazać Ducha Świętego, które-
                go Jezus zesłał po swoim wniebowstąpieniu jako dar dla wierzących
                (dział V).
                    Katecheza  klasy  drugiej  powinna  wprowadzić  katechizowa-
                nych do bliższego kontaktu z Jezusem, przez którego Bóg pokazuje,
                jak  kocha  ludzi  i  chce  im  przebaczać  grzechy.  Należy  dołożyć  sta-
                rań,  aby  wspólnota  zbudowana  z  rodzicami  i  uczniami  w  szkole
                była  rozumiana  jako  miejsce,  gdzie  może  rozwijać  się  przyjaźń
                z  Jezusem.  Wiara  dziecka  powinna  rozwijać  się  zarówno  na  płasz-
                czyźnie intelektualnej (szkolne nauczanie religii), jak i na codziennym
                praktykowaniu (katecheza rodzinna i parafialna). Zadaniem kateche-
                zy w szkole i w parafii jest rozbudzanie motywacji oraz inspirowa-
                nie ciekawych sposobów interioryzacji wiedzy i wartości religijnych.
                W nastawieniu ewangelizacyjnym należy zwrócić uwagę na to, że Bóg
                dał ludziom największy dar, jakim jest Jezus Chrystus. W tym wyra-
                ża się Jego największa miłość do człowieka. W tym okresie w formo-
                waniu  postaw  wiary  i  modlitwy  ważną  rolę  pełni  naśladownictwo.
                Stąd  istotna  jest  postawa  katechety  oraz  wzorce  postaci  biblijnych
                i  świętych.  Najważniejszym  wzorem  osobowym  do  naśladowania
                powinien być Jezus Chrystus. W klasie drugiej może być realizowa-
                na ewangelizacja na bazie relacji – ewangelizacja w małych grupach,
                kontynuowana przy parafii i w domach. Będzie to szansa, aby pokazać
                styl życia ludzi zaprzyjaźnionych z Jezusem i w ten sposób zachęcić
                do Jego naśladowania.
                    Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
                fizyczne rozwoju ucznia. Podręcznik został dostosowany do etapu jego
                rozwoju religijno-kulturowego. Treść uwzględnia wymogi edukacyjne
                na poziomie nauczania zintegrowanego. W każdej jednostce kateche-
                tycznej są wskazane: cele – ogólny i szczegółowe (wiedza, umiejętno-
                ści, postawy), metody i środki dydaktyczne. Tok katechezy jest orga-
                nizowany przez wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Katechezę
                rozpoczyna  i  kończy  wspólna  modlitwa.  Zaproponowane  rozwiąza-
                nia metodyczne mają sprzyjać rozwojowi takich wartości jak: ufność,
                gotowość składania daru z siebie, uczestniczenie w życiu społeczności
                szkolnej, rodzinnej oraz parafialnej przez zabawę, twórczość plastycz-
                ną, inscenizacje, naśladowanie wzorców osobowych, udział w nabo-
                żeństwach.




                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13