Page 21 - Katalog Katechizmy 2021
P. 21
Poradnik
metodyczny Klasa V szkoły podstawowej fragment
wybrany
KATECHEZA 15
BÓG ZAWIERA PRZYMIERZE Z CZŁOWIEKIEM
Cel ogólny
Ukazanie prawdy, że Bóg z miłości do człowieka zawiera przymierze.
Kształtowanie umiejętności formowania osobistej modlitwy dziękczynie-
nia i uwielbienia.
Cele szczegółowe
Uczeń:
Wiedza
• podaje przyczyny zła oraz nieszczęść (A.11; C.1),
• przytacza dzieje Noego (A.7; A.11).
Umiejętności
• przedstawia i interpretuje biblijne obrazy: dzieje Noego (A.11.1; A.11.2),
• wskazuje przyczyny zła, uzasadnia, że zło jest konsekwencją odrzucenia
Boga (A.7.4; C.1.2),
• przedstawia skutki dobra i zła (grzechu) (C.1.4),
• dokonuje aktualizacji faktów związanych z poznawanymi wydarzeniami
i postaciami Starego Testamentu (A.13.16).
Postawy
• Obejmuje: 65 jednostek tematycz- • pogłębia swoją relację z Bogiem, starając się naśladować postaci biblijne
nych. (A.11.d),
• Schemat scenariusza: cel ogólny,
cele szczegółowe, metody, środki • troszczy się o pomnażanie dobra w świecie (A.7.b),
dydaktyczne, propozycja modlitwy • świadomie podchodzi do modlitwy jako czasu przebywania z Bogiem
na rozpoczęcie katechezy, wprowa- (D.2.b).
dzenie, rozwinięcie (przedstawienie Metody
prawdy – to mówi Pan), zakończe- „Burza mózgów” – metoda skojarzeń, rozmowa kierowana, ekspozycja,
nie (zastosowanie życiowe), praca analiza tekstu biblijnego, praca w grupach, krzyżówka lub list, niedokoń-
domowa, propozycja modlitwy na czone zdanie, tekst luk, śpiew, techniki multimedialne.
zakończenie katechezy.
• Uwzględnia wymogi edukacyjne na Środki dydaktyczne
danym etapie nauczania. Pismo Święte, mała piłka, ilustracja przedstawiająca arkę Noego, karty pra-
• Zawartość merytoryczna poszcze- cy, plansza z tabelą, nagranie z piosenką.
gólnych części proponowanego sce- MODLITWA
nariusza katechezy może być odpo- „Wierzę w Boga”.
wiednio profilowana, uzupełniana i
poszerzana o inne treści, stosownie WPROWADZENIE
do potrzeb uczniów i możliwości „Burza mózgów” – metoda skojarzeń.
katechety. Uczeń, który otrzyma np. małą piłkę podaje swoje skojarzenie
• W każdej opracowanej jednostce do słowa: PRZYMIERZE. Następnie oddaje piłkę katechecie, a ten podaje
katechetycznej wyszczególniony ją do kolejnego ucznia itd.
jest cel ogólny nadający właściwy
tor lekcji, a także cele szczegółowe, Podsumowanie wypowiedzi uczniów.
bliżej określające dokąd zmierza Przymierze jest to uroczysta umowa zawarta między Bogiem
dana katecheza. Ponadto są wska- a ludźmi.
zane metody aktywizujące i środki (Zeszyt ćwiczeń – ćw. 1)
dydaktyczne, które będą potrzebne
katechecie do przeprowadzenia Oddalenie się człowieka od Boga niczego nie buduje, zawsze niszczy, za-
zaplanowanej jednostki lekcyjnej. wsze prowadzi do zguby. Jednakże miłość Boga do człowieka przekracza
• Proponuje ciekawe metody umoż- wszystko. Bóg zawiera z człowiekiem przymierze i wzywa go do współ-
liwiające osiąganie celów i akty- pracy w osiągnięciu świętości.
wizację uczniów. Różnorodność
proponowanych metod pozwala
na interesującą pracę z uczniami w 21
przekazywaniu treści.