Page 19 - Katalog Katechizmy 2021
P. 19
Przewodnik
programowo
- dydaktyczny Klasa V szkoły podstawowej wybrany
fragment
BÓG POSZUKUJE CZŁOWIEKA
Zagadnienia omawiane w klasie V obejmują biblijną historię zbawienia (od
stworzenia świata poprzez dzieje Patriarchów i Przymierze na górze Synaj) oraz
ukazują zbawcze działanie Boga w Kościele. Wprowadzenie nawiązuje do eg-
zystencji człowieka, który pragnie być szczęśliwy i do pytania o źródła prawdzi-
wego szczęścia. Pierwszą odpowiedzią na to pytanie jest szczęście wynikające
ze wzajemnego zaufania i miłości we wspólnotach, w których człowiek żyje.
Nieprzemijające szczęście jest jednak Bożym darem, stąd pragnienie szczęścia
prowadzi do pragnienia relacji z Bogiem, który daje się poznać w swoim Obja-
wieniu. Dlatego uczniowie zapoznawani są ze znaczeniem, autorstwem i po-
działem Pisma Świętego, a także istotą Tradycji.
Poszczególne wydarzenia zbawcze są omawiane w sposób linearny, począwszy
od stworzenia świata, przez życie Patriarchów, niewolę egipską, Paschę i przeka-
zanie Dekalogu na górze Synaj. Punktem centralnym w tej klasie jest ukazanie
Jezusa Chrystusa jako nowego Mojżesza i oczekiwanego Mesjasza. Analizowa-
ne jest Jego nauczanie i cuda, a zwłaszcza zbawcze znaczenie męki, śmierci
i zmartwychwstania. Kościół jest ukazany jako wspólnota, w której Jezus Chry-
stus nadal zbawia człowieka. Omawiane są dzieje Kościoła w starożytności
i średniowieczu,, a także początki i rozwój chrześcijaństwa w Polsce. Wydarzenia
• Zawiera: program nauczania religii, zbawcze omawiane są również w kontekście roku liturgicznego.
plan dydaktyczny edukacji religijnej,
kryteria oceniania. Zasadniczym tekstem źródłowym z Nowego Testamentu w klasie V jest Ewan-
gelia wg św. Mateusza.
1. Pragnienia człowieka Postawy
Cele katechetyczne Uczeń:
• Przedstawienie wiary, nadziei i miłości jako źródeł ludzkiego • angażuje się w naukę szkolną i pozaszkolną (A.1.a),
szczęścia • podejmuje refleksję nad sensem swojego życia (A.1.b),
• Ukazanie znaczenia wspólnoty Kościoła, narodu, rodziny, • okazuje szacunek wobec siebie i innych (A.1.c)
grupy rówieśniczej • stara się żyć według wartości chrześcijańskich (A.1.d),
• Rozwijanie umiejętności życia we wspólnocie • dąży do szczęścia własnego i bliźnich (A.1.e),
Treści • angażuje się we własny rozwój emocjonalny i społeczny
• Źródła ludzkiego szczęścia (A.1) (E.1.b),
• W co wierzymy, w czym pokładamy nadzieję, kogo kocha- • zachowuje kulturę bycia w grupie (E.1.c),
my (A.2) • reaguje na niewłaściwe zachowania w określonej grupie
• Wiara, nadzieja i miłość (A.1) (E.1.d),
• Pojęcie wspólnoty. Miejsca i wspólnoty, w których żyjemy • podejmuje wysiłek właściwego zachowania w rodzinie,
(E.1) szkole, grupie rówieśniczej i na portalach społecznościo-
• Zadania wobec rodziny, grupy rówieśniczej, narodu, Ko- wych (E.1.e),
ścioła (E.1) • przejawia postawę wdzięczności za świadków wiary (E.1.g),
Wymagania • troszczy się o dobro Ojczyzny (E.1.h).
Korelacja z edukacją szkolną
Uczeń: • Język polski:
• omawia różnicę między prawdziwym szczęściem a przy- • Przykład bohatera literackiego poszukującego szczęścia;
jemnością (A.1.5), szczęście a przyjemność (np. postać Edmunda z S. C. Le-
• wymienia źródła autentycznego i trwałego szczęścia (A.1.5), wisa „Lew, czarownica i stara szafa”)
• wskazuje na związek wiary z nadzieją i miłością (A.1.3), • Wartości, które łączą grupę przyjaciół (np. na podstawie
• charakteryzuje najważniejsze wspólnoty w życiu człowieka lektury R. Kosika „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzial-
(E.1.1), nych Ludzi”)
• przedstawia, na czym polega uczestnictwo w życiu róż- • Wychowanie do życia w rodzinie:
nych wspólnot Kościoła, narodu, rodziny, grupy szkolnej • Moja rodzina – uprzejmość i uczynność w rodzinie każde-
i koleżeńskiej (E.1.2), go dnia
• wyjaśnia, na czym polega kultura bycia w rodzinie, szkole, • Język obcy nowożytny oraz język mniejszości narodowej
parafii, grupie rówieśniczej i na portalach społecznościowych lub etnicznej:
(E.1.5), • Słownictwo religijne: np. Bóg, szczęście, wiara, nadzieja,
• podaje przykłady świadków wiary, nadziei i miłości w kon- miłość, rodzina, święty, Jezus Chrystus
kretnych sytuacjach życiowych (E.1.8). • Modlitwa: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
19