Page 19 - Katalog Katechizmy 2021
P. 19

Przewodnik
        programowo
        - dydaktyczny                          Klasa V szkoły podstawowej                           wybrany

                                                                                                    fragment
                                               BÓG POSZUKUJE CZŁOWIEKA
                                               Zagadnienia omawiane w klasie V obejmują biblijną historię zbawienia (od
                                               stworzenia świata poprzez dzieje Patriarchów i Przymierze na górze Synaj) oraz
                                               ukazują zbawcze działanie Boga w Kościele. Wprowadzenie nawiązuje do eg-
                                               zystencji człowieka, który pragnie być szczęśliwy i do pytania o źródła prawdzi-
                                               wego szczęścia. Pierwszą odpowiedzią na to pytanie jest szczęście wynikające
                                               ze wzajemnego zaufania i miłości we wspólnotach, w których człowiek żyje.
                                               Nieprzemijające szczęście jest jednak Bożym darem, stąd pragnienie szczęścia
                                               prowadzi do pragnienia relacji z Bogiem, który daje się poznać w swoim Obja-
                                               wieniu. Dlatego uczniowie zapoznawani są ze znaczeniem, autorstwem i po-
                                               działem Pisma Świętego, a także istotą Tradycji.
                                               Poszczególne wydarzenia zbawcze są omawiane w sposób linearny, począwszy
                                               od stworzenia świata, przez życie Patriarchów, niewolę egipską, Paschę i przeka-
                                               zanie Dekalogu na górze Synaj. Punktem centralnym w tej klasie jest ukazanie
                                               Jezusa Chrystusa jako nowego Mojżesza i oczekiwanego Mesjasza. Analizowa-
                                               ne jest Jego nauczanie i cuda, a zwłaszcza zbawcze znaczenie męki, śmierci
                                               i zmartwychwstania. Kościół jest ukazany jako wspólnota, w której Jezus Chry-
                                               stus nadal zbawia człowieka. Omawiane są dzieje Kościoła w starożytności
                                               i średniowieczu,, a także początki i rozwój chrześcijaństwa w Polsce. Wydarzenia
        •  Zawiera: program nauczania religii,   zbawcze omawiane są również w kontekście roku liturgicznego.
          plan dydaktyczny edukacji religijnej,
          kryteria oceniania.                  Zasadniczym tekstem źródłowym z Nowego Testamentu w klasie V jest Ewan-
                                               gelia wg św. Mateusza.


        1. Pragnienia człowieka                               Postawy
        Cele katechetyczne                                    Uczeń:
        •  Przedstawienie wiary, nadziei i miłości jako źródeł ludzkiego   •  angażuje się w naukę szkolną i pozaszkolną (A.1.a),
         szczęścia                                            •  podejmuje refleksję nad sensem swojego życia (A.1.b),
        •  Ukazanie znaczenia wspólnoty Kościoła, narodu, rodziny,   •  okazuje szacunek wobec siebie i innych (A.1.c)
         grupy rówieśniczej                                   •  stara się żyć według wartości chrześcijańskich (A.1.d),
        •  Rozwijanie umiejętności życia we wspólnocie        •  dąży do szczęścia własnego i bliźnich (A.1.e),
        Treści                                                •  angażuje się we własny rozwój emocjonalny i społeczny
        •  Źródła ludzkiego szczęścia (A.1)                    (E.1.b),
        •  W co wierzymy, w czym pokładamy nadzieję, kogo kocha-  •  zachowuje kulturę bycia w grupie (E.1.c),
         my (A.2)                                             •  reaguje na niewłaściwe zachowania w określonej grupie
        •  Wiara, nadzieja i miłość (A.1)                      (E.1.d),
        •  Pojęcie wspólnoty. Miejsca i wspólnoty, w których żyjemy   •  podejmuje wysiłek właściwego zachowania w rodzinie,
         (E.1)                                                 szkole, grupie rówieśniczej i na portalach społecznościo-
        •  Zadania wobec rodziny, grupy rówieśniczej, narodu, Ko-  wych (E.1.e),
         ścioła (E.1)                                         •  przejawia postawę wdzięczności za świadków wiary (E.1.g),
        Wymagania                                             •  troszczy się o dobro Ojczyzny (E.1.h).
                                                              Korelacja z edukacją szkolną
        Uczeń:                                                •  Język polski:
        •  omawia różnicę między prawdziwym szczęściem a przy-  •  Przykład bohatera literackiego poszukującego szczęścia;
         jemnością (A.1.5),                                      szczęście a przyjemność (np. postać Edmunda z S. C. Le-
        •  wymienia źródła autentycznego i trwałego szczęścia (A.1.5),  wisa „Lew, czarownica i stara szafa”)
        •  wskazuje na związek wiary z nadzieją i miłością (A.1.3),  •  Wartości, które łączą grupę przyjaciół (np. na podstawie
        •  charakteryzuje najważniejsze wspólnoty w życiu człowieka   lektury R. Kosika „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzial-
         (E.1.1),                                                nych Ludzi”)
        •  przedstawia, na czym polega uczestnictwo w życiu róż-  •  Wychowanie do życia w rodzinie:
         nych wspólnot Kościoła, narodu, rodziny, grupy szkolnej    •  Moja rodzina – uprzejmość i uczynność w rodzinie każde-
         i koleżeńskiej (E.1.2),                                 go dnia
        •  wyjaśnia, na czym polega kultura bycia w rodzinie, szkole,  •  Język obcy nowożytny oraz język mniejszości narodowej
        parafii, grupie rówieśniczej i na portalach społecznościowych   lub etnicznej:
         (E.1.5),                                              •  Słownictwo religijne: np. Bóg, szczęście, wiara, nadzieja,
        •  podaje przykłady świadków wiary, nadziei i miłości w kon-  miłość, rodzina, święty, Jezus Chrystus
         kretnych sytuacjach życiowych (E.1.8).                •  Modlitwa: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
                                                                                                               19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24