Page 13 - Podrecznik_3_LO_2022
P. 13
I. DAĆ ODPOWIEDŹ (ODPOWIEDZIALNOŚĆ) I. DAĆ ODPOWIEDŹ (ODPOWIEDZIALNOŚĆ) 11
Jezus, który wypełnił i udoskonalił Prawo Starego Testamentu, uczy, że Bóg
chce, abyśmy kochali swoich bliźnich.
„Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował swego bliźniego, a nieprzy-
jaciela swego będziesz nienawidził. A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych
nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują; tak będziecie
synami Ojca waszego, który jest w niebie; ponieważ On sprawia, że słońce
Jego wschodzi nad złymi i nad dobrymi, i On zsyła deszcz na sprawiedli-
wych i niesprawiedliwych. Jeśli bowiem miłujecie tych, którzy was miłują,
cóż za nagrodę mieć będziecie? Czyż i celnicy tego nie czynią? I jeśli pozdra-
wiacie tylko swych braci, cóż szczególnego czynicie? Czyż i poganie tego nie
czynią? Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski”
(Mt 5,43-48).
Jezus Chrystus w Kazaniu na Górze podkreślił, że normą postępowania czło-
wieka ma być naśladowanie doskonałości Boga, a w stosunkach z ludźmi —
przykazanie wzajemnej miłości.
Zgłębiamy naukę Kościoła
Bóg obdarzył ludzi rozumem, dlatego mogą oni poznać prawo naturalne,
określić jego cechy i postępować według niego.
„Prawo naturalne jest niezmienne i trwałe pośród zmian historycznych. Za-
sady, które są jego wyrazem, pozostają ważne w swojej istocie. Stanowi ono
konieczną podstawę do opracowania zasad moralnych oraz prawa cywilne-
go” (KKK 1979).
O źródle prawa naturalnego i jego wartości tak naucza Jan Paweł II: „O ludzi
jednak Bóg dba w inny sposób, niż o istoty, które nie są osobami: nie <od ze-
wnątrz>, poprzez prawa natury fizycznej, ale
<od wewnątrz>, za pośrednictwem rozumu,
który poznając dzięki przyrodzonemu światłu
odwieczne prawo Boże, jest w stanie wskazać
człowiekowi właściwy kierunek wolnego dzia-
łania. W ten sposób Bóg powołuje człowieka
do uczestnictwa w swojej opatrzności, pragnąc
za pośrednictwem jego samego, to znaczy po-
przez jego rozumne i odpowiedzialne zaanga-
żowanie, kierować światem: nie tylko światem
natury, ale i światem osób ludzkich” (Veritatis
splendor, 43).