Page 10 - Poradnik metodyczny 4 kl SP
P. 10

Nauczanie  religii  ma  pomóc  uczniom  w  odkrywaniu  prawdy
                o  Bogu.  Zaleca  się  prowadzenie  zajęć  tokiem  problemowym  oraz
                ograniczenie  do  minimum  metod  podających.  Dużą  pomocą  mogą
                być  metody  zaproponowane  w  podręczniku.  Treści  bloku  związane
                z przeżywanymi okresami roku liturgicznego, mogą być wprowadzane
                w formie nabożeństw. Należy ucznia zainteresować aktualnymi wyda-
                rzeniami z życia Kościoła, a także aktywizować przez urozmaicanie
                treści nauczania i różnorodność stosowanych metod.
                    Dziecko w wieku 9-12 lat wchodzi w okres, w którym zachodzą
                radykalne zmiany fizyczne i psychiczne. Rozpoczyna się dorastanie,
                tak  na  płaszczyźnie  fizjologicznej,  jak  społecznej  i  emocjonalnej.
                W  tym  czasie  następuje  intensywny  rozwój  umysłowy.  Bogatsze
                w szczegóły są spostrzeżenia, asymilowane treści posiadają walor wie-
                lostronności. Dziecko dobrze czuje się w świecie konkretu, ale nie zawsze
                jest już w stanie przyjąć pojęcia abstrakcyjne. Doświadczenie religij-
                ności  najbliższego  otoczenia  rodzi  w  dziecku  autentyczną  potrzebę
                kontaktu z Bogiem.
                    Po zakończeniu nauki religii w czwartej klasie szkoły podstawo-
                wej uczeń umie wykazać specyfikę chrześcijaństwa, rozmawiać na te-
                maty egzystencjalne oraz interpretować wybrane teksty biblijne.
                    Uczeń  posiada  podstawowe  wiadomości  o  Piśmie  Świętym,
                o Bogu Stworzycielu pragnącym szczęścia ludzi. Interpretuje niektóre
                fakty z historii zbawienia i identyfikuje osoby, takie jak Jan Chrzciciel.
                Po zakończeniu czwartej klasy wiedza religijna ucznia to również zna-
                jomość niektórych świąt i uroczystości roku liturgicznego.
                    Każda  jednostka  katechetyczna  ma  strukturę  ułatwiającą  pracę
                nauczyciela katechety i składa się z następujących części: modlitwa,
                wprowadzenie,  rozwinięcie,  zakończenie,  praca  domowa,  modlitwa.
                W podręczniku metodycznym podane są cele każdej katechezy – ogól-
                ne i szczegółowe, proponowane metody i formy pracy oraz środki dy-
                daktyczne.
                    Żywię nadzieję, że tak przygotowany podręcznik metodyczny oka-
                że się pożyteczną pomocą dydaktyczną dla katechetów nauczających
                religii w czwartej klasie szkoły podstawowej. Życzę zadowolenia z peł-
                nionej w Kościele posługi wynikającej z misji nauczania.
                                                                  Szczęść Boże
                                                           ks. Stanisław Łabendowicz


                    Radom, 18 kwietnia 2023 r.
                8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15