Page 8 - Poradnik metodyczny kl 0 SP
P. 8

Program  szczegółowy  katechez  dla  klasy  „0”  zawiera  60  jedno-
                stek  katechetycznych,  zgodnie  z  wymiarem  czasu  zajęć  przedszkol-
                nych, po dwa razy w tygodniu. Blok I przypomina sytuację egzysten-
                cjalną dziecka i nabyte umiejętności prostych gestów modlitewnych.
                Bloki II i III wprowadzają w sytuację egzystencjalną i liturgiczną, ucząc
                właściwego zachowania w kościele i zewnętrznego wyrażania swojej
                religijności. Bloki IV i V ukazują pośrednictwo kapłana i przybliżają
                obecność Pana Jezusa w kościele tym samym, wspomagając dziecko
                w budowaniu w sobie podstaw chrześcijańskiej moralności.
                    W  podręczniku  metodycznym  można  znaleźć  treści  nauczania
                na bazie Pisma Świętego. Podręcznik zawiera propozycje zabaw wpły-
                wających na rozwój wyobraźni dziecka, a jednocześnie zbliżających
                do Boga i ludzi.
                    Doświadczenia  dziecka  znajdują  potwierdzenie  w  przedsta-
                wionym fragmencie Pisma Świętego, w ten sposób dziecko wchodzi
                w rzeczywistość prawdy objawionej. Wiadomości religijne są jeszcze
                nadal mało istotne i powinny się one wiązać głównie ze stawianymi
                dziecku  pytaniami.  Proponowane  metody  aktywizujące,  propozycje
                wierszy  i  piosenek  katecheta  powinien  dostosować  do  możliwości
                indywidualnych dziecka.
                    Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
                fizyczne rozwoju ucznia; został on także dostosowany do danego eta-
                pu rozwoju religijno-kulturowego ucznia. Treść podręcznika uwzględ-
                nia wymogi edukacyjne na poziomie nauczania przedszkolnego.
                    Każda jednostka katechetyczna zawiera cele: ogólne i szczegóło-
                we. W przygotowanych scenariuszach katechez zaproponowano cie-
                kawe metody i środki dydaktyczne. Tok katechezy jest organizowany
                przez:  wprowadzenie,  rozwinięcie,  zakończenie.  Katechezę  rozpo-
                czyna i kończy wspólna modlitwa. Podręcznik dla ucznia bogaty jest
                w ilustracje i grafikę do pokolorowania oraz różne zadania do wyko-
                nania, co także należy uwzględniać jako istotny walor i pomoc meto-
                dyczną do prowadzenia katechezy.
                    Prowadząc  katechezę  klasy  „0”,  należy  zwrócić  uwagę  na  to,
                aby dostosować proponowane metody do możliwości ucznia. Rozwią-
                zania metodyczne mają sprzyjać rozwojowi takich wartości jak: zmysł
                ufności, zawierzenia Bogu, modlitwa prośby, uczestniczenie w życiu





                8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13