Page 8 - Poradnik metodyczny kl 0 SP
P. 8
Program szczegółowy katechez dla klasy „0” zawiera 60 jedno-
stek katechetycznych, zgodnie z wymiarem czasu zajęć przedszkol-
nych, po dwa razy w tygodniu. Blok I przypomina sytuację egzysten-
cjalną dziecka i nabyte umiejętności prostych gestów modlitewnych.
Bloki II i III wprowadzają w sytuację egzystencjalną i liturgiczną, ucząc
właściwego zachowania w kościele i zewnętrznego wyrażania swojej
religijności. Bloki IV i V ukazują pośrednictwo kapłana i przybliżają
obecność Pana Jezusa w kościele tym samym, wspomagając dziecko
w budowaniu w sobie podstaw chrześcijańskiej moralności.
W podręczniku metodycznym można znaleźć treści nauczania
na bazie Pisma Świętego. Podręcznik zawiera propozycje zabaw wpły-
wających na rozwój wyobraźni dziecka, a jednocześnie zbliżających
do Boga i ludzi.
Doświadczenia dziecka znajdują potwierdzenie w przedsta-
wionym fragmencie Pisma Świętego, w ten sposób dziecko wchodzi
w rzeczywistość prawdy objawionej. Wiadomości religijne są jeszcze
nadal mało istotne i powinny się one wiązać głównie ze stawianymi
dziecku pytaniami. Proponowane metody aktywizujące, propozycje
wierszy i piosenek katecheta powinien dostosować do możliwości
indywidualnych dziecka.
Przy redakcji podręcznika uwzględnione zostały czynniki psycho-
fizyczne rozwoju ucznia; został on także dostosowany do danego eta-
pu rozwoju religijno-kulturowego ucznia. Treść podręcznika uwzględ-
nia wymogi edukacyjne na poziomie nauczania przedszkolnego.
Każda jednostka katechetyczna zawiera cele: ogólne i szczegóło-
we. W przygotowanych scenariuszach katechez zaproponowano cie-
kawe metody i środki dydaktyczne. Tok katechezy jest organizowany
przez: wprowadzenie, rozwinięcie, zakończenie. Katechezę rozpo-
czyna i kończy wspólna modlitwa. Podręcznik dla ucznia bogaty jest
w ilustracje i grafikę do pokolorowania oraz różne zadania do wyko-
nania, co także należy uwzględniać jako istotny walor i pomoc meto-
dyczną do prowadzenia katechezy.
Prowadząc katechezę klasy „0”, należy zwrócić uwagę na to,
aby dostosować proponowane metody do możliwości ucznia. Rozwią-
zania metodyczne mają sprzyjać rozwojowi takich wartości jak: zmysł
ufności, zawierzenia Bogu, modlitwa prośby, uczestniczenie w życiu
8