Page 7 - Katalog Katechizmy 2021
P. 7
Przewodnik
programowo-
-dydaktyczny Klasa I szkoły podstawowej wybrany
fragment
KATECHEZA 3
Bóg mnie kocha
Cele katechetyczne
• Ukazanie Boga, który bezwarunkowo kocha człowieka i daje mu się po-
znać
• Uświadomienie, że w Piśmie świętym jest zawarte słowo Boga, który do
nas mówi
• Kształtowanie postawy szacunku wobec Pisma Świętego
• Uświadomienie, że Bóg jest obecny w sprawowanej liturgii
• Zapoznanie z treścią przykazań Bożych
• Kształtowanie postawy zaufania do Boga, który prowadzi nas drogą
przykazań
• Doskonalenie umiejętności oceny swojego postępowania w świetle
przykazań
Treści
• Sposoby poznania Boga – Bóg daje się poznać (A.2)
• Bezwarunkowa miłość Boga (E.1)
• Pismo święte księgą wiary – Bóg mówi do mnie (A.2)
• Obecność Boga w liturgii Kościoła (B.1)
• Przykazania Boże (C.1)
• Zawiera: program nauczania Wymagania
religii, plan dydaktyczny edukacji Uczeń:
religijnej, kryteria oceniania. • wymienia dary pochodzące od Boga: życie, chrzest i wiara (A.2.4),
• Stosuje terminologię i standardy • wyjaśnia, czym jest bezwarunkowa miłość Boga do człowieka (E.1.1), 17
edukacji szkolnej oraz wytyczne • wyjaśnia, czym jest Pismo Święte (A.2.3),
zawarte w dokumentach • wskazuje, w jaki sposób Bóg jest obecny w liturgii (w zgromadzonym lu-
katechetycznych Kościoła. dzie, w osobie kapłana celebrującego, w słowie Bożym, pod eucharystycz-
nymi Postaciami Chleba i Wina – KL 7) (B.1.1),
• Pomaga określić wymagania • z pomocą katechety wyjaśnia, czym są przykazania Boże (C.1.1).
i osiągnięcia ucznia oraz Postawy
ustalić jasne i czytelne kryteria Uczeń:
oceniania. • okazuje posłuszeństwo Bożemu Słowu (A.3.a),
• uważnie słucha słów Pisma Świętego (A.2.a),
• okazuje wiarę i szacunek wobec Boga obecnego w liturgii (B.1.a),
• wyraża pragnienie częstego spotykania się z Bogiem w liturgii (B.1.b),
• stara się zachowywać przykazania (C.1.b). Korelacja z edukacją szkolną
• Edukacja polonistyczna:
• Przykazania Boże – przykłady z lektur lub filmów bohaterów, którzy
zachowują przykazania Boże lub ich nie zachowują (w zakresie zro-
zumiałym dla pierwszoklasisty, np. mówią prawdę lub kłamią, oddają
znalezione rzeczy lub niszczą komuś rzeczy, szanują członków rodziny
lub źle się do kogoś odnoszą itp.)
• Edukacja społeczna:
• Przykazania Boże – zasady zachowania w szkole i na podwórku: szacu-
nek do ludzi
• Edukacja przyrodnicza:
• Przykazania Boże – szacunek do przyrody, przygotowania do opieki
nad zwierzętami zimą
• Edukacja muzyczna:
• Piosenki religijne (np. „Bóg kocha mnie takiego, jakim jestem” lub pie-
śni związane z obecnością i działaniem Boga w liturgii)
• Edukacja językowa
• Słownictwo – Pismo święte, chrzest
7