Page 16 - Ja_tez_jestem
P. 16

MODLITWA



















                    Modlitwa to osobiste spotkanie każdego człowieka z Panem Bo-

                 giem. To, że osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
                 często nie mówią, nie oznacza, że nie mogą się modlić. Uwielbie-

                 nie Pana Boga, dziękczynienie, przebłaganie za grzechy, czy prośby
                 można przekazać Mu bez użycia słów.


                    Punktem wyjścia do uczenia modlitwy jest stworzenie odpowied-
                 niej atmosfery. Przyzwyczajamy dziecko do bycia obok modlących

                 się rodziców, potem mówimy mu, że Bóg Ojciec/Pan Jezus/Duch
                 Święty (tych określeń używamy zamiennie nie wdając się w tłuma-

                 czenie istoty Trójcy Świętej) jest z nami, choć Go nie widzimy, a On
                 nas widzi i słyszy, co chcemy Mu pokazać i powiedzieć.

                    Modlitwę rozpoczynamy i kończymy znakiem krzyża wykonywa-

                 nym w dostępny dziecku sposób (choćby tylko zamiarem uczynie-
                 nia tego gestu). Jeśli możliwości ruchowe dziecka na to pozwalają,

                 możemy je uczyć wykonywania znaku krzyża ruchem wspomaga-
                 nym bądź poprzez naśladowanie ruchów naszych rąk. Potem mo-

                 żemy do Pana Boga mówić o tym, co ważne.

                    Modląc się powinniśmy odwoływać się do tego, co dziecku jest
                 bliskie. Uczymy:


                    •  mówić Panu Bogu, który nas bardzo kocha, że też Go kocha-
                        my;

                    •  przepraszać za to, co dziecko mogło zrobić dobrze, ale nie zro-

                        biło, bo nie chciało (podajemy zawsze przykłady dobrych za-
                        chowań, których oczekiwaliśmy, by dziecko nie zapamiętało

                        złych);






         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21